Abstract
Sherlock BBC (2010) is one of the latest adaptations of Sherlock Holmes. By using the modern era as its sett ing, Sherlock off ers something diff erent compared to previous Sherlock Holmes adaptations. This research focuses on the representation of female characters on Sherlock according to an issue that already chosen which is women and crime. The theories and concepts which are used on this research are gender construction in Victorian Era, the concept of femme-fatale and crime fi ction characteristics. I argue that there are some substantial diff erences of female characters’ representation in Sherlock compared to the original story. Despite those diff erences, female characters in Sherlock are still represented in a similar manner as the crime fi ctions characteristics in which women are always put in an inferior position and the one who need men’s help.
Bahasa Abstract
Sherlock BBC (2010) merupakan salah satu karya adaptasi Sherlock Holmes yang terbaru Dengan mengangkat latar waktu era modern, Sherlock menawarkan suatu hal yang berbeda dari karya-karya adaptasi Sherlock Holmes sebelumnya. Penelitian ini berfokus pada representasi tokoh wanita di dalam serial televisi Sherlock melalui isu yang telah penulis tentukan, yaitu wanita dan kriminalitas. Penulis menggunakan teori konstruksi gender, konsep femme-fatale dan karakteristik fiksi kriminal untuk menganalisis data. Penulis berpendapat bahwa ada beberapa perbedaan yang muncul di dalam representasi tokoh wanita pada serial televisi Sherlock dan karya aslinya. Simpulan akhir yang didapat dari analisis ini adalah adanya pengukuhan posisi tokoh wanita sebagai sosok inferior yang selalu membutuhkan pertolongan dari tokoh pria di dalam serial televisi Sherlock, sesuai dengan karakteristik dominasi fiksi kriminal yang ada selama ini.
Recommended Citation
Maully, Gevintha K. 2014. Representasi Tokoh Wanita pada Kisah Fiksi Kriminal: Serial Televisi Sherlock BBC (2010). Paradigma: Jurnal Kajian Budaya 4, no. 2 (July). 10.17510/paradigma.v4i2.45.
Included in
Archaeological Anthropology Commons, Art and Design Commons, Fine Arts Commons, History Commons, Library and Information Science Commons, Linguistics Commons, Philosophy Commons