•  
  •  
 

Abstract

The article entitled "Practice of Postdramatic Theater in Indonesia", is an examination of the practice of postdramatic theater in Indonesia in the 1990s to 2000s in Jakarta, Bandung, Yogyakarta, and even West Sumatra. This practice spawned generations that continue to grow and develop through aesthetics based on performance texts, outside of the conventional drama texts that we understand so far. Each theater community, regardless of whether it is postdramatic or not, has carried out an in-depth exploration and elaboration of all possible bodies, texts and artistic materials which are used as the main capital of performances. This study uses qualitative methods, with several theories, namely; historical theory and postdramatic theater theory. The process of composing, structure, and texture of postdramatic theater developed by Hans-Thies Lehmann is centered on the elements of text, space, time, body, and media depicted in the works of SAE Theatre, Grave Theater, Black-and-White Payung Theatre, Garage Theatre, and Black-White Art Community.

Bahasa Abstract

Artikel dengan judul “Praktik Teater Postdramatik di Indonesia”, merupakan telaah tentang praktik teater postdramatik di Indonesia dekade 1990-an sampai dengan tahun 2000-an di Jakarta, Bandung, Yogyakarta, bahkan Sumatera Barat. Praktik ini, menelurkan generasi-generasi yang terus tumbuh dan berkembang melalui estetik-artistik yang berpijak pada teks pertunjukan, di luar dari teks naskah drama konvensional yang kita pahami selama ini. Masing-masing komunitas teater, terlepas dengan istilah postdramatik atau tidak, telah melakukan eksplorasi dan elaborasi yang mendalam atas segala kemungkinan tubuh, teks dan material artistik yang dijadikan sebagai modal utama pertunjukan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, dengan beberapa teori yaitu; teori sejarah dan teori teater postdramatik. Proses penggarapan, struktur, dan tekstur teater postdramatik yang dikembangkan Hans-Thies Lehmann berpusat pada elemen teks, ruang, waktu, tubuh, dan media tergambar dalam karya Teater SAE, Teater Kubur, Teater Payung Hitam, Teater Garasi, dan Komunitas Seni Hitam-Putih.

References

DAFTAR REFERENSI

Afrizal, H., Sarwanto, Soetarno, & Murtana, I. N. (2019). The Aesthetic Forms of Postdramatic Theatre Work “Under the Volcano” Directed By Yusril. American Journal of Humanities and Social Sciences Research (AJHSSR), 3(5), 22–30. https://muse.jhu.edu/article/607216/summary

Benny Yohanes. (2017). Metode Kritik Teater Teori, Konsep dan Aplikasi (I. S. Yuga (ed.); Pertama). Kalabuku, Yogyakarta. https://www.scribd.com/document/466418305/Metode-Kritik-Teater-Teori-Konsep-dan-Aplikasi-Benny-Yohanes

Bodden, M. (2004). Kebutuhan Bicara yang Amat Perih. In R. Sabur (Ed.), Teater Payung Hitam: Perspektif Teater Indonesia (p. 412 hlm). Kelir.

Dra. Yudiaryani, M. . (2002). Panggung Teater Dunia (Lephen Purwaharja (ed.); Pertama). Pustaka Gondho Suli.

Edwin Wilson, A. G. (1998). Theater The Lively Art. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data.

Fuchs, E. (2008). Postdramatic Theatre by Hans-Thies Lehmann and Karen Jürs-Munby. The MIT Press. http://www.jstor.org/stable/25145519

Harun, A., Zaitun, K., & Susandro, S. (2022). Postdramatik: Dramaturgi Teater Indonesia Kontemporer. Dance and Theatre Review, 4(2), 57–69. https://doi.org/10.24821/dtr.v4i2.6450

Hidayat, M. A. (2017). Menggugat Modernisme. Jalasutra.

Husein, F. A. (2004). Teater dan Pencaharian Tubuh Spiritual. In R. Sabur (Ed.), Teater Payung Hitam: Perspektif Teater Indonesia (satu (1), p. 412 hlm). Kelir.

Iswantara, N. (2015). Proses Kreatif Teater Garasi Yogyakarta dalam Pertunjukan Lakon Waktu Batu. Universitas Gadjah Mada Yogyakarta.

Kurnain, J. (2009). Dialektika antara realitas dan idealitas Teater Payung Hitam (1 (satu)). Yayasan Teater Payung Hitam Bandung.

Lehmann, H. T. (2006). Postdramatic theatre. Postdramatic Theatre, 1–214. https://doi.org/10.4324/9780203088104

Malna, A. (2010). Perjalanan Teater Kedua: Antologi Tubuh dan Kata. iCAN (Indonesia Contemporary Art Network).

Nalan, A. (editor). (1993). Domain Teater (A. Nalan (ed.)). Studiklub Teater Bandung.

Sahrul N. (2015). Estetika Struktur dan Estetika Tekstur Pertunjukan Teater Wayang Padang Karya Wisran Hadi [Institut Seni Indonesia Surakarta]. In Disertasi (Vol. 151). https://doi.org/10.1145/3132847.3132886

Sarup, M. (2003). Post-Structuralism and Postmodernism: Sebuah Pengantar Kritis. Jendela.

Susandro, S., H, A., Saaduddin, S., & Suisno, E. (2020). Parabolic Drama: Penyangkalan Teoretik Terhadap Teater Absurd. Melayu Arts and Performance Journal, 3(1), 49. https://doi.org/10.26887/mapj.v3i1.1342

Wijaya, P. (2008). Teater Tubuh: Erotika dan raga. Majalah GONG Edisi 102/IX.

Yusril, Sahrul N, E. Z. (2020). Directing and Acting Designs in Yusril’s Theater Work “Bangku Kayu dan Kamu yang Tumbuh Di Situ.” Arts and Design Studies, 85, 24–30. https://doi.org/10.7176/ads/85-04

Yusril, -. (2018). Konsep Garapan Dan Kreativitas Seni Teater “Rumah Dalam Diri.” Mudra Jurnal Seni Budaya, 33(1), 104. https://doi.org/10.31091/mudra.v33i1.315

COinS