Abstract
Teachers are expected to improve their professionalism by developing learning media that are able to facilitate students in learning according to their own abilities and in improving their competency. This research aims to describe the use of learning videos in teaching Office Administration subjects, especially mail competency and archiving. Direct interviews, observations, and a survey questionnaire provided data on the use of learning videos. The result showed that 1) learning videos are under-utilized as sources in learning the archiving process: textbooks and lectures are the most common forms today, and 2) learning video should be developed to learn about archiving and out basic mail competency.
Bahasa Abstract
Guru diharapkan dapat meningkatkan profesionalismenya dengan mengembangkan media pembelajaran yang mampu memfasilitasi siswa dalam belajar sesuai dengan kemampuannya dan dalam meningkatkan kompetensinya. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan video pembelajaran dalam pembelajaran mata pelajaran Administrasi Perkantoran khususnya kompetensi surat elektronik dan kearsipan. Wawancara langsung, observasi, dan angket survei memberikan data tentang penggunaan video pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) video pembelajaran kurang dimanfaatkan sebagai sumber dalam pembelajaran proses kearsipan: buku teks dan ceramah merupakan bentuk yang paling umum saat ini, dan 2) video pembelajaran perlu dikembangkan untuk pembelajaran tentang kearsipan dan kompetensi dasar surat keluar.
Recommended Citation
Sulistyaningrum, C. Dyah; Rahmanto, Andre N.; Wirawan, Arif Wahyu; and Atma Dirgatama, Chairul Huda
(2020)
"THE NEED TO DEVELOP LEARNING VIDEOS TO SUPPORT INDONESIA’S2013 CURRICULUM-BASED VOCATIONAL OFFICE ADMINISTRATION SUBJECTS,"
Jurnal Vokasi Indonesia: Vol. 8:
No.
1, Article 8.
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jvi/vol8/iss1/8