•  
  •  
 

Abstract

Successful viral communication depends on the ability of the sender to turn the recipient into an active marketer of the message. Tto be viral, before creating and sending the messages, sender should be considering the receiver's perspective and the content of the message. This study aims to find out how strong the factors forming the viral message that affecting the attitude of the audience towards promotional messages from an indie musician/band (Mocca). The paradigm used in this research is positivist (classic), the methodology is quantitative and explanatory approach. The data collection method is survey with online questionnaire. The analysis model is the Hypothetical Path Diagram. This research find if we want to make our promotional message to be viral, we should pay attention to the elements of the message structure, the contents of the message, and how to deliver the message. In addition we should pay attention to the elements of credibility, attraction, and strength of the message. Specific finding in this study are regarding proximity (proximity) and the psychology of message recipients.

Bahasa Abstract

Komunikasi viral yang berhasil sangat bergantung pada kemampuan pengirim untuk mengubah penerima menjadi pemasar aktif dari pesan yang dikirimnya. Kebutuhan untuk viral ini mengharuskan pengirim untuk mempertimbangkan perspektif pengguna/penerima dan konten pesan sebelum membuat dan mengirimkan pesan. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui seberapa kuat faktor-faktor pembentuk pesan viral mempengaruhi sikap khalayak terhadap pesan promosi musisi indie (Mocca). Paradigma yang digunakan adalah positivis (klasik), pendekatan kuantitatif dan bersifat eksplanatif. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah survei dengan kuesioner online. Model analisisnya adalah Hypothetical Path Diagram. Hasil dari penelitian ini adalah; dalam menyusun pesan promosi yang diharapkan menjadi viral, hendaknya kita memperhatikan unsur-unsur struktur pesan, isi pesan, dan cara penyampaian pesannya. Selain itu, sebagai komunikator perhatikan unsur-unsur kredibilitas, atraksi, dan kekuatan seperti apa yang dimiliki oleh pesan tersebut. Temuan khusus dalam penelitian ini adalah mengenai proximity (kedekatan) dan psikologi penerima pesan.

Share

COinS