Abstract
ABSTRACT The purpose of writing this research is to explain the role of Public Relations in the Marketing Communication Department regarding how to improve brand image, improve marketing and advertising to be more optimal, publish various information and promotions at Mangkuluhur ARTOTEL Suites through various information media and social media, and how to respond to customer complaints, as well as obstacles that occur in hotels related to various customer complaints and poor communication by several individuals within the hotel employees are also accompanied by appropriate solutions. To complete this research, the author collected data by conducting observations accompanied by interviews with the Marketing Communication Department Manager and the results showed that the role of a public relations person is very important in achieving the success of a hotel industry, especially in terms of communication with various stakeholders in the industry. Keywords: brand image, promotion, marketing, advertising, social media, hotel.
Bahasa Abstract
ABSTRACT Adapun tujuan penulisan penelitian ini yaitu menjelaskan peranan Hubungan Masyarakat dalam Departemen Marketing Communication mengenai cara meningkatkan brand image, meningkatkan pemasaran dan periklanan agar lebih maksimal, mempublikasikan berbagai informasi dan promosi yang ada di Mangkuluhur ARTOTEL Suites melalui berbagai media informasi dan media sosial, dan cara menanggapi keluhan pelanggan, serta hambatan yang terjadi di hotel berkaitan dengan berbagai keluhan pelanggan dan komunikasi yang kurang baik beberapa oknum dalam internal karyawan hotel juga disertai solusi yang tepat. Untuk menyelesaikan penelitian ini,, penulis mengumpulkan data melakukan observasi disertai wawancara kepada Manajer Departemen Marketing Communnication dan hasilnya menunjukkan bahwa peranan seorang hubungan masyarakat sangat penting dalam mencapai keberhasilan sebuah industri perhotelan khususnya dalam hal komunikasi terhadap berbagai pemangku kepentingan yang ada dalam industri tersebut.
Kata Kunci : brand image, promosi, pemasaran, periklanan, media sosial, hotel.
References
REFERENCES
Aditya. (2021). Psikologi Sosial dan Peran dalam Dinamika Sosial. Jurnal Psikologi, 23-25.
Amanda, A., Hamidah, S. S., Muhammad, F., & Rusdiana, R. (2022). Peran Public Relations di Industri Perhotelan. Cebong Journal, 47-52.
Barwick, T. (2024, March 20). Exploring the Hotel Industry: Crucial Factors for Success. From The Magazine of Glion Institute of Higher Education: https://www.glion.edu/
Firmansyah, A. (2020). Fungsi Public Relation. In A. Firmansyah, Komunikasi Pemasaran (p. 199). Surabaya: CV. Penerbit Qiara Media.
Firmansyah, A. (2020). Pengertian Public Relation. In A. Firmansyah, Komunikasi Pemasaran (p. 189). Surabaya: CV. Penerbit Qiara Media.
Gramedia Blog. (2023, Mei 21). Pengertian Kebutuhan Primer, Sekunder, dan Tersier Disertai Contohnya. From gramedia.com: https://www.gramedia.com/literasi/kebutuhan-primer-sekunder-dan-tersier/
Iyan, E. M. (2024, May 3). Peran Hubungan Masyarakat Dalam Departemen Marketing Communication di Mangkuluhur ARTOTEL Suites. (H. Fitran, Interviewer)
Kotler, P. & Amstrong, G. (2023). Principles of Marketing. Melbourne: Person Australia.
Kusniadji, S. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Kegiatan Pemasaran Produk Consumer Goods. Jurnal Komunikasi, 83.
Kusumawati, & Ardiansyah. (2020). Pengaruh Kualitas Harga Layanan Dan Kepuasan Pelanggan Dalam Industri Perhotelan. Jurnal Perhotelan, 2.
Lantaeda , S. B., Lengkong , F. D., & Ruru, J. M. (2017). Peran Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Dalam Penyusunan Rpjmd Kota Tomohon. Jurnal Administrasi Publik , 2-3.
Penni, & Hasan. (2021). Sosiologi dalam Perspektif Kontemporer.
Sorogan, (2019, August 12). Perjalanan bisnis Artotel Group semester I 2019. From sorogan.id: https://sorogan.id/perjalanan-bisnis-artotel-group-semester-i-2019-6254/
Subakti, A. G. (2016, August 1). Hotel dan Sejarahnya. From https://hotel-management.binus.ac.id/: https://hotel-management.binus.ac.id/2016/08/01/hotel-dan-sejarahnya/
Sutha, D. W. (2018). Administrasi Perkantoran. Sidoarjo: Indomedia Pustaka.
Suwithi, N. W. (2013). Industri Perhotelan Jilid 1. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMK.
Wiryanto. (2020). Public Relations dalam Perspektif Media Sosial dan Digital. Jurnal
Hubungan Masyarakat.
Recommended Citation
Fitran, Habibillah and Ridha, Mohammad
(2024)
"The Importance and Role of Public Relations In The Marketing Department at Mangkuluhur ARTOTEL Suites,"
Jurnal Vokasi Indonesia: Vol. 12:
No.
2, Article 4.
DOI: 10.7454/jvi.v12i2.1229
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jvi/vol12/iss2/4