EFEKTIVITAS APLIKASI i-KURMA DALAM PROSES PEMUTUSANPEMBERIAN PEMBIAYAAN DI PT BANK SYARIAH INDONESIA KC LANGSA DARUSSALAM
Abstract
The process of terminating the provision of financing in the Banking Financing Operation division at PT Bank Syariah Indonesia KC Langsa Darussalam uses the i-kurma application created by the central PT BSI. The implementation of the i-kurma application is primarily to save time in the process of disbursing financing to improve the performance of work units that carry out financing activities. The purpose of this study was to assess the effectiveness of the implementation of the i-Kurmad application at PT BSI KC Langsa Darussalam. This research is a quantitative research that uses a questionnaire as a data collection technique. This study analyzes the factors that influence the use of the i-Kurma application using a modified DeLone and McLean model. To test the interrelationships between variables will be tested using Structural Equation Model (SEM) using the SmartPLS 3 program. The results obtained state the factors that affect the effectiveness of the i-Kurma application in the process of deciding on financing, including Information Quality (IQ), System Quality ( SQ), Service Quality (SEQ), Use (U), User Satisfaction (US), and Net Benefit (NB). This is corroborated by the results of descriptive statistics which state that these factors have average results per variable which indicate user agreement that the i-kurma application effectively helps users' performance. The practical implication of this research is that the application of i-kurma helps in the process of deciding on the provision of financing. The quality of information is the main factor that has the most influence on the success of the i-kurma information system.
Bahasa Abstract
Proses pemutusan pemberian pembiayaan pada divisi Banking Financing Operation di PT Bank Syariah Indonesia KC Langsa Darussalam menggunakan aplikasi i-kurma yang dibuat oleh PT BSI pusat. Implementasi aplikasi i-kurma terutama untuk menghemat waktu dalam proses pemutusan pemberian pembiayaan meningkatkan performa unit kerja yang melakukan aktivitas pembiayaan. Tujuan penelitian ini adalah untuk menilai efektivitas implementasi aplikasi i-kurma di PT BSI KC Langsa Darussalam. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif yang menggunakan kuesioner sebagai teknik pengumpulan data. Penelitian ini menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi penggunaan aplikasi i-Kurma menggunakan model DeLone dan McLean yang dimodifikasi. Untuk menguji keterkaitan antar variabel akan dilakukan pengujian menggunakan Structural Equation Model (SEM) menggunakan program SmartPLS 3. Hasil yang diperoleh menyatakan faktor- faktor yang memengaruhi efektivitas aplikasi i-Kurma dalam proses pemutusan pemberian pembiayaan antara lain Information Quality (IQ), System Quality (SQ), Service Quality (SEQ), Use (U), User Satisfaction (US), dan Net Benefit (NB). Hal ini dikuatkan dengan hasil statistika deskriptif yang menyatakan bahwa faktor-faktor ini memiliki rata-rata hasil per variabel yang menunjukan kesetujuan pengguna bahwa aplikasi i-kurma secara efektif membantu kinerja penggunanya. Implikasi praktis pada penelitian ini, adalah aplikasi i-kurma membantu dalam proses pemutusan pemberian pembiayaan, Kualitas informasi merupakan faktor utama yang paling berpengaruh kepada keberhasilan sistem informasi i-kurma.
Recommended Citation
Nofiantoro, Wahyu and Febriani, Ulfa
(2021)
"EFEKTIVITAS APLIKASI i-KURMA DALAM PROSES PEMUTUSANPEMBERIAN PEMBIAYAAN DI PT BANK SYARIAH INDONESIA KC LANGSA DARUSSALAM,"
Jurnal Vokasi Indonesia: Vol. 9:
No.
2, Article 7.
DOI: 10.7454/jvi.v9i2.1170
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jvi/vol9/iss2/7