Abstract
Writing for publication is the scholars’ needs. Unfortunately, the number of student publications, especially in the Applied English Study Program, Sekolah Vokasi UGM, has not shown a good trend. Thus, the study program provides a subject namely Academic Writing to help the students practice and improve their research writing skills. However, specifically-tailored course materials for the subject have not been provided. This study aims to find out the students’ needs for writing a research publication. Interviews to 20 students of Transfer Program in Applied English and 3 journal reviewers were conducted. The interview results were then analyzed based on parts of research articles, namely IMRaD (Introduction, Methods, Results, and Discussion) to understand the important aspects to be included in each part. The findings show that students need academic writing skills in every aspect of research writing: 1) in Introduction, the research gap is essential; 2) in Methods, explaining research methods should be done rigorously; 3) in Findings/Results, effective and elaborated findings are important; 4) in Discussion, the discussion beyond confirmation and contrasting findings is needed; and 5) in Conclusion, the research implication(s) is pivotal. These are in line with statements of journal editors mentioning about the characteristics of each part of the research manuscript and the important points to be included in them. This study, therefore, can be used as reference to tailor course materials for Academic Writing course.
Bahasa Abstract
Penulisan artikel penelitian merupakan kebutuhan para dosen dan mahasiswa. Sayangnya, publikasi jurnal yang dihasilkan oleh mahasiswa, khususnya pada program studi Sarjana Terapan Bahasa Inggris (Prodi S.Tr. BI), Sekolah Vokasi UGM belum optimal. Untuk itu, Prodi S.Tr. BI menyediakan mata kuliah academic writing untuk melatih kemampuan menulis mahasiswa guna menghasilkan manuskrip hasil penelitian yang layak terbit. Penelitian ini bertujuan mencari tahu kebutuhan mahasiswa dalam mata kuliah academic writing dengan luaran pembelajaran berupa manuskrip hasil penelitian. Metode pengumpulan data mencakup wawancara pada 20 mahasiswa alih program yang telah mengambil mata kuliah metode penelitian dan academic writing, dan wawancara pada 3 editor jurnal. Hasil wawancara kemudian dianalisis dengan melakukan pengkodean sesuai dengan bagian artikel penelitian yang mencakup IMRaD (Introduction, Methods, Results, and Discussion) untuk mengetahui aspek penting pada tiap bagian artikel penelitian tersebut. Temuan penelitian menunjukkan bahwa: 1) pada bagian Introduction mahasiswa perlu menuliskan gap penelitian; 2) pada bagian Methods mahasiswa perlu menjelaskan metode dengan cukup rinci termasuk alasan pemilihan partisipan penelitian; 3) pada bagian Findings/Results mahasiswa perlu lebih efektif dalam menjelaskan temuan; 4) pada bagian Discussion mahasiswa perlu menunjukkan analisis yang cukup mendalam terhadap temuan penelitian; dan 5) pada Conclusion mahasiswa perlu menjelaskan implikasi dari temuan. Hal ini dikuatkan oleh pernyataan editor jurnal bahwa tiap bagian manuskrip hasil penelitian memiliki kekhususan dan poin penting yang perlu ditonjolkan. Penelitian ini memberikan referensi tentang materi dan keterampilan yang perlu diajarkan pada mata kuliah academic writing.
Recommended Citation
Wienanda, Wahyu Kartika; Harnita Sari, Yohana Ika; Liani, Triana April; and Utami, Azalea Puteri
(2021)
"MENULIS UNTUK PUBLIKASI: “PUNYA IDE, TAPI SULIT MENULISKANNYA”,"
Jurnal Vokasi Indonesia: Vol. 9:
No.
1, Article 2.
DOI: 10.7454/jvi.v9i1.1182
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jvi/vol9/iss1/2
Included in
Accounting Commons, Arts Management Commons, Business Administration, Management, and Operations Commons, Business Analytics Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Insurance Commons, Tourism and Travel Commons