•  
  •  
 

Abstract

The third-semester occupational therapy students of the University of Indonesia Medical Vocational Program must have occupational documentation competence to explore the information that is available to the patient and determine the purpose of the therapy to be given to become an occupational therapist. The courses taught cannot yet evaluate and analyze student competencies related to occupational therapy documentation. This problem was analyzed using psychology (psychometrics) in the form of Classical Test Theory (CTT) and Rasch Mode. Research respondents were 200 people with a measurement tool for response patterns along with key answers from the Occupation Documentation Final Test, Universitas Indonesia in 2015, 2016 and 2017 consisting of 40 items (35 multiple choice items and five essay items). The method used is non-probability sampling with purposive sampling technique. This study shows that the level of difficulty of the occupational therapy documentation items that are not comparable between Classical Test Theory (CTT) and Rasch Model and Rasch Model is related to the hierarchy of learning subjects occupational therapy documentation.

Bahasa Abstract

Mahasiswa okupasi terapi semester III Program Vokasi Kedokteran Universitas Indonesia harus memiliki kompetensi dokumentasi okupasi untuk menggali informasi yang ada pada pasien dan menentukan tujuan dari terapi yang akan diberikan untuk menjadi seorang okupasi terapis. Mata kuliah yang diajarkan belum dapat mengevaluasi dan menganalisa kompetensi mahasiswa terkait dokumentasi okupasi terapi. Masalah tersebut dianalisa menggunakan keilmuan psikologi (psikometrika) berupa Classical Test Rheory (CTT) dan Rasch Mode. Responden penelitian berjumlah 200 orang dengan alat ukur pola respon jawaban beserta kunci jawaban dari soal UAS Dokumentasi Okupasi, Vokasi Universitas Indonesia tahun 2015, 2016 dan 2017 yang terdiri dari 40 item (35 item pilihan ganda dan 5 item essay). Metode yang digunakan adalah non-probability sampling dengan teknik purposive sampling. Penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat kesulitan item dokumentasi okupasi terapi yang tidak sebanding antara Classical Test Theory (CTT) dan Rasch Model dan Rasch Model berkaitan dengan hirarki pembelajaran mata kuliah dokumentasi okupasi terapi.

Share

COinS