•  
  •  
 

Abstract

As the numbers of internet users increase, the trend of online transactions also increase. E-Marketing is one of a selling strategy using social media such as Facebook, Instagram, Twitter, Whatsapp, BBM and LinkedIn. The purpose of this study was to analyze the simultaneous and partial effect of E-Marketing on the shopping behavior of respondents. Data were obtained from questionnaires given to 100 student respondents of Indonesian vocational education. The analytical method used in this research is the t-test and F test using SPSS 17. Based on the results of the study it is found that three factors affected the shopping behavior of these respondents through their online transaction via social media, namely accessibility, currency, and interactivity. All e-marketing variables influenced the behavior of consumers. However, there are also some e-marketing variables affecting the shopping behavior of respondents in different factors. From the cultural factor, shopping behavior is influenced by the accessibility and currency variables, while an affected variable linked to personal factors is accessibility alone. For psychological factors, the only effecting variable is interactivity. But overall e- marketing variables affected the shopping behavior of respondents.

Bahasa Abstract

Ketika jumlah pengguna internet meningkat, tren transaksi online juga meningkat. E-Marketing adalah salah satu strategi penjualan menggunakan media sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter, Whatsapp, BBM, dan LinkedIn. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh simultan dan parsial E-Marketing pada perilaku belanja responden. Data diperoleh dari kuesioner yang diberikan kepada 100 responden siswa dari pendidikan kejuruan Indonesia. Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah uji-t dan uji F menggunakan SPSS 17. Berdasarkan hasil penelitian ditemukan bahwa tiga faktor yang mempengaruhi perilaku belanja responden tersebut melalui transaksi online mereka melalui media sosial, yaitu aksesibilitas, mata uang, dan interaktivitas. Semua variabel e-marketing mempengaruhi perilaku konsumen. Namun, ada juga beberapa variabel e-pemasaran yang memengaruhi perilaku belanja responden dalam berbagai faktor. Dari faktor budaya, perilaku belanja dipengaruhi oleh aksesibilitas dan variabel mata uang, sementara variabel yang dipengaruhi terkait dengan faktor pribadi adalah aksesibilitas saja. Untuk faktor psikologis, satu-satunya variabel yang mempengaruhi adalah interaktivitas. Tetapi secara keseluruhan variabel e-marketing mempengaruhi perilaku belanja responden.

Share

COinS