Abstract
Globalization affects all aspects of life. This concept creates a paradigm borderless world, the world that does not know the limits of the territorial sovereignty of a nation / state. The impact of these conditions are helped create intense competition in various aspects of community life, including education. In the world of education, management can not be done conventionally alone, but requires a special ability that the output of education in accordance with market needs, both nationally and internationally. In addition to the need for change in the management of the educational institutions, educational institutions marketing issues was absolutely necessary due to the competition of universities / university higher. It was seen from the emergence of various colleges / universities that always offers the advantages of each. Colleges as providers of education services need to learn and have the initiative to improve customer satisfaction (students) because in general education is an ongoing process. Marketing educational institutions, almost similar to the marketing of the economy or government agencies engaged in services. However, if true, all marketing programs that have been carried out by the university is a factor and the reason students choose majors and certain universities? The answer could be yes, no, or may be it turns out there are other factors that influence greater than exposure to marketing. As expected the start of this study, there may be factors word of mouth (WOM) or electronic word of mouth (e- WOM) which also affect their choices, such as research Shahid, Et.al of the University of Lahore, Pakistan, which are listed in the journal IISTE 2012. The aim of this study was to identify common factors and other factors such as word of mouth, which is the reason the new students choose majors and certain universities. To identify them, the research will perform a quantitative approach through field surveys to students-freshmen at the University of Indonesia. Results of this research is the formulation of the deciding factors in choosing majors prospective students and universities, which is expected to help PR and marketing practitioners to develop a more effective marketing programs and was well received by the target objectives.
Bahasa Abstract
Globalisasi berpengaruh pada semua lini kehidupan. Konsep ini menciptakan paradigma borderless world, yaitu dunia yang tidak mengenal batas-batas teritorial kedaulatan sebuah negara/bangsa. Dampak dari kondisi tersebut adalah turut menciptakan kompetisi yang semakin ketat pada berbagai aspek kehidupan masyarakat, di antaranya dunia pendidikan. Dalam dunia pendidikan, pengelolaannya tidak dapat dilakukan secara konvensional semata, melainkan membutuhkan kemampuan khusus sehingga output pendidikan sesuai dengan kebutuhan pangsa pasar baik nasional maupun internasional. Selain perlunya perubahan dalam pengelolaan manajemen institusi pendidikan, masalah pemasaran lembaga pendidikan pun mutlak diperlukan karena persaingan antarperguruan tinggi/universitas semakin tinggi. Hal itu terlihat dari munculnya berbagai perguruan tinggi/universitas yang selalu menawarkan keunggulan masing-masing. Perguruan tinggi sebagai lembaga penyedia jasa pendidikan perlu belajar dan memiliki inisiatif untuk meningkatkan kepuasan pelanggan (mahasiswa) karena pada umumnya pendidikan adalah merupakan proses yang berkelanjutan. Pemasaran lembaga pendidikan, hampir mirip dengan pemasaran lembaga ekonomi atau pemerintah yang bergerak di bidang jasa. Namun, apakah benar, semua program pemasaran yang telah dilakukan oleh universitas adalah yang menjadi faktor dan alasan calon mahasiswa memilih jurusan dan universitas tertentu? Jawabannya bisa iya, tidak, atau bisa jadi ternyata ada faktor lain yang pengaruhnya lebih besar dari terpaan marketing. Seperti dugaan awal dari penelitian ini, mungkin ada faktor word of mouth (WoM) atau electronic word of mouth (E-WoM) yang juga memengaruhi pilihan-pilihan mereka, seperti hasil penelitian Shahid, Et.al dari Universitas Lahore, Pakistan, yang tercantum pada jurnal IISTE tahun 2012.Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi faktor-faktor umum dan faktor lain seperti word of mouth, yang menjadi alasan para mahasiswa baru memilih jurusan dan universitas tertentu. Untuk mengidentifikasi hal tersebut, penelitian ini akan melakukan pendekatan kuantitatif melalui survei lapangan kepada mahasiwa-mahasiswa baru di Universitas Indonesia. Hasil penelitian ini adalah rumusan faktor-faktor penentu calon mahasiswa dalam memilih jurusan dan universitas, yang diharapkan dapat membantu para praktisi Humas dan marketing untuk menyusun program pemasaran yang lebih efektif dan diterima dengan baik oleh target sasarannya.
Recommended Citation
Lusia, Amelita; Suciati, Pijar; and Setiowati, Endang
(2015)
"MOTIVASI INTRINSIK YANG MEMPENGARUHI PEMILIHAN JURUSAN DAN UNIVERSITAS(Studi Pada Mahasiswa Baru Program Vokasi Universitas Indonesia Angkatan 2015),"
Jurnal Vokasi Indonesia: Vol. 3:
No.
2, Article 2.
DOI: 10.7454/jvi.v3i2.1074
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jvi/vol3/iss2/2
Included in
Accounting Commons, Arts Management Commons, Business Administration, Management, and Operations Commons, Business Analytics Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Insurance Commons, Tourism and Travel Commons