Abstract
Academic integrity is a fundamental value that students must have. This value includes five aspects: honesty, trust, fairness, respect, and responsibility. The purpose of this research was to analyze the difference of academic integrity related to honesty and fairness in the students of Bachelor Midwife Profession and Magister Midwifery Program students at the University ' Aisyiyah Yogyakarta. This research implemented the descriptive-analytic design with a cross-sectional approach. The population of this study was 311 people with samples of 311 people. Samples were taken with total sampling techniques. Data were then analyzed using Chi- Square data analysis. Analysis results showed the existence of significant differences in perception, opinion, behavior, commitment and sanctions of honesty and fairness in the Bachelor Midwife Profession and Magister Midwifery Program students at the University ' Aisyiyah Yogyakarta with a value p for the perception of honesty of 0.010 while the perception of justice is 0.000. The honesty opinion value is 0.001, while justice opinion is 0.002. Honesty behavior is 0.01, while the behavior of justice amounted to 0.03. Honesty commitment is 0.000, while the value of P for the commitment of justice is 0.000. Honesty sanctions value is 0.000 while justice sanctions valued as 0.000. Students are expected to implement integrity behavior since midwifery students do not only encounter with academic duties but also will become health professionals directly communicating with the patient.
Bahasa Abstract
Integritas akademik merupakan nilai fundamental yang harus dimiliki mahasiswa. Nilai ini mencakup lima aspek, yaitu: honesty (kejujuran), trust (kepercayaan), fairness (keadilan), respect (menghormati), dan responsibility (tanggung jawab). Tujuan penelitian ini untuk menganalisis perbedaan integritas akademik terkait kejujuran dan keadilan pada Mahasiswi S1 Profesi Bidan dan S2 Ilmu Kebidanan di Universitas „Aisyiyah Yogyakarta. Penelitian ini menggunakan desain penelitian deskriptif analitik dengan pendekatan crosssectional. Populasi penelitian ini sebanyak 311 orang. Sampel diambil dengan teknik total sampling. Data dianalisis dengan menggunakan analisis data Chi-Square. Hasil analisis terdapat perbedaan yang signifikan persepsi, opini, perilaku, komitmen dan sanksi kejujuran dan keadilan pada mahasiswi S-1 Profesi Bidan dan mahasiswi S-2 Ilmu Kebidanan dengan nilai p untuk persepsi kejujuran sebesar 0,010 sedangkan persepsi keadilan sebesar 0,000. Opini kejujuran sebesar 0,001 sedangkan opini keadilan sebesar 0,002. Perilaku kejujuran sebesar 0,01 sedangkan perilaku keadilan sebesar 0,03. Komitmen kejujuran sebesar 0,000 sedangkan nilai p untuk komitmen keadilan sebesar 0,000. Sanksi kejujuran sebesar 0,000 sedangkan sanksi keadilan sebesar 0,000. Mahasiswi diharapkan bisa menerapkan perilaku yang berintegritas, karena mahasiswi kebidanan selain dihadapkan pada tugas akademik namun kelak akan menjadi tenaga kesehatan yang berhubungan langsung dengan pasien.
Recommended Citation
Paramitha, Intan Azkia; Kusumawati, Wiwik; and Anjarwati, Anjarwati
(2023)
"INTEGRITAS AKADEMIK TERKAIT KEJUJURAN DANKEADILAN
ANTARA MAHASISWI S-1 PROFESI BIDANDAN S2 ILMU KEBIDANAN,"
Jurnal Vokasi Indonesia: Vol. 10:
No.
1, Article 8.
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jvi/vol10/iss1/8