Abstract
The research has a starting point from assumption that compose accurate social marketing strategy is being needed to overcome social health and environmental problems in the sleim settlement area in Jakarta. The strategy should consider the condition of target area, target adopters and some factors that influence in the community participation to some social products. The research was done in three sleims area, (i) narrow street, (ii) flood plain river and along the railway track. The research was designed as descriptive research correlation which is analyzed by multiple regression and distribution frequency table. The result of the research is being used as material for compilling social marketing strategy. The component strategy consist of consideration of marketing mix and communication elements.
Bahasa Abstract
Penelitian ini bertitik tolak dari asumsi bahwa penyusunan strategi pemasaran sosial yang cermat sangat diperlukan untuk mengatasi berbagai masalah sosial kesehatan dan lingkungan hidup yang berkembang di pemukiman kumuh di DKI Jakarta. Strategi harus mempertimbangkan kondisi wilayah sasaran, target adopters serta faktor-faktor yang berpengaruh pada partisipasi masyarakat akan berbagai produk sosial. Penelitian dilaksanakan di tiga kategori wilayah kumuh, yaitu gang sempit, bantaran sungai dan tepian rel kereta api. Penelitian didesain sebagai penelitian deskriptif korelational yang analisisnya menggunakan regresi berganda dan tabel distribusi frekwensi. Hasil penelitian yang diperoleh kemudian dipakai sebagai bahan pertimbangan untuk menyusun strategi pemasaran sosial. Komponen strateginya terdiri dari tinjauan marketing mix dan unsur-unsur komunikasi.
Recommended Citation
Pudjiastuti, W. (2002). Strategi Mengatasi Masalah Kesehatan dan Lingkungan Hidup di Pemukiman Kumuh Lewat Program Pemasaran Sosial. Makara Human Behavior Studies in Asia, 6(2), 76-81. https://doi.org/10.7454/mssh.v6i2.43