Abstract
The main purpose of this research was to examine the potential mediation effects of self-esteem on the association between international students’ emotional intelligence (EI) and adjustment, as indexed by academic adjustment, social adjustment, and psychological adjustment. Data from 151 international students in southern Thailand were collected. The path analysis indicated that self-esteem fully mediated the relationships between EI and social adjustment and psychological adjustment, whereas self-esteem acted as a partial mediator between EI and academic adjustment. In addition, self-esteem impacted the three outcomes much more strongly than EI. Practical suggestions for enhancing students’ adjustment are addressed and examined. The limitations of the research and suggestions for further studies are also briefly discussed.
Bahasa Abstract
Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk menguji efek mediasi potensial dari penghargaan-diri dalam hubungan antara kecerdasan emosional siswa internasional (EI) dan kemampuan penyesuaian, yang meliputi penyesuaian akademik, penyesuaian sosial, dan penyesuaian psikologis. Data dari 151 siswa internasional di Thailand selatan dikumpulkan. Hasil dari path analysis menunjukkan bahwa penghargaan-diri sepenuhnya memediasi hubungan antara EI dan penyesuaian sosial dan penyesuaian psikologis, sedangkan harga diri bertindak sebagai mediator parsial antara EI dan penyesuaian akademik. Selain itu, penghargaan-diri memengaruhi ketiga hasil jauh lebih kuat dari pada EI. Saran praktis untuk meningkatkan penyesuaian siswa dibahas dan diuji dalam penelitian ini. Keterbatasan penelitian dan saran untuk studi lebih lanjut juga dibahas secara singkat.
Recommended Citation
Kim, Y., Dhammasaccakarn, W., & Tongsamsi, I. (2021). The Roles of Self-esteem in the Relationship between Emotional Intelligence (EI) and Adjustment among International Students in Southern Thailand. Makara Human Behavior Studies in Asia, 25(1), 96-107. https://doi.org/10.7454/hubs.asia.1220620