Abstract
In this article, I conduct an analysis of age-based marketing strategies employed by network providers and present insights obtained from mobile phone history interviews with young people in provincial Vietnam. From these data I argue that young people are a perpetual demographic market frontier in the commercialized mobile media landscape of Southeast Asia. I indicate how network providers contribute to shaping contemporary childhood and youth with their age-based marketing strategies. However, young people’s navigation of the commercial terrain of competing network providers is not determined by commercial forces solely but is also informed by various non-economic factors. This article finds that an appreciation of young people as consumers in the mobile phone era requires appreciating the powerful influence of network providers as well as the multiple relationships in which their economic decision-making is embedded.
Bahasa Abstract
Dalam artikel ini, saya melakukan analisis terhadap strategi pemasaran berbasis usia yang diterapkan oleh para penyedia jaringan dan menyajikan pemahaman yang didapatkan dari wawancara dengan anak pemuda di provinsi Vietnam mengenai riwayat telepon genggam mereka. Berdasarkan data-data ini, saya berargumen bahwa anak muda adalah kelompok demografi pasar yang selalu ada dalam lanskap komersialisasi media seluler Asia Tenggara. Saya menunjukkan bagaimana para penyedia jaringan berkontribusi dalam membentuk masa kecil dan masa muda kontemporer melalui strategi pemasaran berbasis usia. Namun, pertimbangan pemuda terhadap ranah komersil para penyedia jaringan yang saling bersaing ini tidak ditentukan oleh dorongan komersil semata, namun juga dipengaruhi oleh berbagai faktor non-ekonomi. Artikel ini menemukan bahwa apresiasi terhadap pemuda sebagai konsumen di era telepon seluler memerlukan adanya pengakuan terhadap pengaruh kuat dari penyedia jaringan dan juga berbagai relasi yang di dalamnya terkandung proses keputusan ekonomi mereka.
Recommended Citation
Huijsmans, R. (2021). Age-based Marketing Practices and Young People as Economic Actors in the Mobile Telephony Market in Provincial Vietnam. Makara Human Behavior Studies in Asia, 25(1), 23-31. https://doi.org/10.7454/hubs.asia.1180820