Abstract
Adjustment is very important for college students, especially for sojourner students. Even though sojourner students initially had high academic self-efficacy, it does not necessarily help them to survive their new academic learning environment. This study argues that normative achievement goal orientation moderates the relationship between academic self-efficacy and academic adjustment among sojourner students. To test the hypothesis, data was collected from 296 first-year sojourner students from 16 public universities in Indonesia and analyzed using Hayes moderator analysis. The results showed that normative achievement goal orientation negatively moderated the relationship between academic self-efficacy and academic adjustment (β = −0.09, SE = 0.04, p = 0.02). The results of the present study indicate that the role of normative achievement goal orientation is maladaptive. By using the big fish—little pond phenomena at the discussion, we make sense of the results with the aim of advancing current knowledge. We proposed collaborative learning as a method to lower first-year sojourner students’ normative achievement goal orientation, thus helping them to increase academic adjustment.
Bahasa Abstract
Penyesuaian diri pada mahasiswa adalah hal yang sangat penting dalam perkuliahan di perguruan tinggi, terutama bagi mahasiswa perantauan. Sekalipun mahasiswa perantauan pada awalnya memiliki efikasi diri akademik yang tinggi, hal tersebut belum tentu membantunya untuk bertahan di lingkungan akademik yang baru. Penelitian ini berpendapat bahwa orientasi tujuan berprestasi normatif memoderasi hubungan antara efikasi diri akademik dan penyesuaian diri akademik pada mahasiswa perantauan. Untuk menguji hipotesis, data dikumpulkan dari 296 mahasiswa perantauan tahun pertama dari 16 universitas negeri di Indonesia untuk dianalisis menggunakan analisis moderator Hayes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa orientasi tujuan pencapaian normatif secara negatif memoderasi hubungan efikasi diri akademik dan penyesuaian diri akademik (β = −0.09, SE = 0.04, p = 0.02). Hasil tersebut menunjukkan bahwa peran orientasi tujuan pencapaian normatif dalam penelitian ini adalah maladaptif. Dengan menggunakan fenomena ikan besar di kolam kecil di bagian diskusi, kami memahami hasil dengan tujuan pengembangan pengetahuan saat ini. Kami mengusulkan collaborative learning sebagai metode untuk menurunkan orientasi tujuan berprestasi normatif pada mahasiswa perantauan tahun pertama, sehingga membantu mereka untuk meningkatkan penyesuaian diri akademik.
Recommended Citation
Faizah, L., & Rifameutia, T. (2019). Sojourner Students' Adjustment: Do They Need to Lower Their Normative Achievement Goal Orientation to Remain Confident and Survive. Makara Human Behavior Studies in Asia, 23(1), 73-83. https://doi.org/10.7454/hubs.asia.1120119