•  
  •  
 

Abstract

The current study investigates predictors of reading abilities of adolescents in Standard Indonesian (SI). Reading predictors typically signify, with some degree of error, essential cognitive skills needed for individuals to read effectively. This is crucial since it forms a key part of the initial steps to assess or identify reading-related language impairments such as dyslexia. In addition to measures of reading itself and nonverbal intelligence, the present research examines six empirically motivated potential predictors of reading and decoding: phonological awareness; phonological short-term memory; verbal and semantic fluency; rapid automated naming (RAN); motor control; familial risk; and, self-reported factors. The results show that RAN is a dominant predictor among the other factors that were considered in adolescent SI speakers. The results also show strong support for the notion that the importance of RAN increases as children age. Moreover, it is consistent with previous studies that have argued that RAN is a vital predictor of reading development in transparent orthographies.

Bahasa Abstract

Studi ini fokus pada prediktor membaca remaja dalam Bahasa Indonesia (SI). Prediktor membaca biasanya menandakan aspek kognitif yang diperlukan bagi individu untuk membaca secara efektif. Hal ini sangat penting sebagai bagian dari langkah awal untuk menilai atau mengidentifikasi gangguan bahasa yang berhubungan dengan membaca seperti disleksia. Selain pengukuran kemampuan membaca dan kecerdasan nonverbal, penelitian ini menguji enam prediktor potensial yang dipilih berdasarkan studi empiris: kesadaran fonologis, memori jangka pendek fonologis (PSTM), kefasihan verbal dan semantik, penamaan otomatis cepat (RAN), motorik kontrol, risiko keluarga, dan faktor-faktor self-reported. Hasilnya menunjukkan bahwa RAN adalah prediktor yang dominan di antara faktor-faktor lain yang diteliti pada remaja berbahasa Indonesia. Hasilnya juga menunjukkan dukungan kuat untuk gagasan bahwa pengaruh faktor RAN terhadap kemampuan membaca meningkat seiring bertambahnya usia anak. Selain itu, penemuan ini konsisten dengan penelitian sebelumnya yang berpendapat bahwa RAN adalah prediktor penting untuk perkembangan membaca dalam bahasa yang memiliki ortografi yang transparan seperti Bahasa Indonesia.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.