Abstract
This research aims to identify undergraduate students’ intelligence profiles using a two-stage cluster analysis based on the person’s ability of the Rasch model to examine the effect of the clusters on academic performance. A total of 1443 undergraduate students from nine academic disciplines at Universitas Padjadjaran in Bandung, Indonesia, participated in the study, completing 11 subtests of the Tes Intelligensi Kolektip Indonesia Tinggi (TIKI-T). A hierarchical cluster analysis approach using Ward’s linkage method and squared Euclidean distance was conducted, followed by a nonhierarchical k-means cluster analysis using simple Euclidean distance as the similarity measure to examine two-, three-, four-, and five-cluster solutions. An intra-class correlation (ICC) and a discriminant analysis were also conducted to validate the cluster membership results. This research identified five profiles of intelligence that had an effect on academic performance. Students with high scores in the scholastic aptitude subtests tended to have higher grade point average than those with high scores in the nonverbal ability subtests and the speed and accuracy ability subtests. The findings can be used as a recommendation for psychologists in Indonesia for university placement tests.
Bahasa Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi profil kecerdasan dari mahasiswa dengan menggunakan dua tahap analisis klaster berdasarkan person ability dari model pengukuran Rasch dan melihat dampak dari profil tersebut terhadap prestasi akademik. Sebanyak 1443 mahasiswa dari sembilan program studi di Universitas Padjadjaran di Bandung Indonesia menyelesaikan sebelas kelompok soal dari TIKI-T. Pendekatan Hierarki dengan metode Ward’s Linkage and Square Euclidean distance dilakukan, diikuti oleh non-hierarki analisis klaster dengan dua, tiga, empat dan lima solusi klaster sebagai pembanding. Analisis intra-class correlation (ICC) dan analisis diskriminan juga digunakan untuk memvalidasi keanggotaan dari setiap klaster. Penelitian ini mengidentifikasi lima profil kecerdasan yang berpengaruh terhadap prestasi akademik. Ditemukan bahwa mahasiswa dengan nilai yang tinggi dalam kelompok soal yang mengukur kemampuan skolastik cenderung mendapatkan hasil yang lebih baik dalam prestasi akademik dibandingkan dengan mahasiswa yang memiliki nilai tinggi dalam kelompok soal yang mengukur kemampuan nonverbal ataupun tinggi dalam kelompok soal yang mengukur kecepatan dan ketepatan. Temuan ini dapat digunakan sebagai rekomendasi bagi psikolog di Indonesia untuk tes penempatan universitas
Recommended Citation
Yudiana, W., Susanto, H., & Triwahyuni, A. (2019). Undergraduate Students' Intelligence Profiles According to the Tes Intelligensi Kolektif Indonesia Tinggi (TIKI-T): A Cluster Analysis Based on the Rasch Model Person Ability. Makara Human Behavior Studies in Asia, 23(1), 84-96. https://doi.org/10.7454/hubs.asia.1180718