•  
  •  
 

Abstract

Kaba Cinduo Mato cannot be separated from Minangkabau social life, both in public and private spaces. This kaba describes the life of’ Bundo Kanduang Bundo Kanduang, believed by most of Minangkabau people as the first queen of Pagaruyung. It is believed that Bundo Kanduang established the foundation of Minangkabau government system which was based on Islamic and matrilineal principles. The legend of Bundo Kanduang, whose image has still dominated the daily life of Minangkabau women in contemporary Minangkabau society, has become the research focus of some researches who are interested in analysing gender politics within Minangkabau society. The image of Bundo Kanduang in Kaba Cinduo Mato is used in order to answer some questions such as “Who holds the power within Minangkabau society?” and “Is it possible for a woman to be a leader, both in public and private spaces, in Minangkabau adat society?”. This article analyses the image of Bundo Kanduang as described in Kaba Cinduo Mato. The main argument of this article is that Bundo Kanduang is described in Kaba Cinduo Mato as a ruler, who has a full authority in leading her government in Pagaruyuang kingdom, and a mother, who is strong and wise. Moreover, this kaba strengthens the description of Minangkabau as a matrilineal society where its women have some privileged rights and play significant roles in their community.

Bahasa Abstract

Kaba Cinduo Mato tidak dapat dipisahkan dari kehidupan masyarakat Minangkabau baik dalam ranah publik maupun privat. Kaba ini menampilkan figur Bundo Kanduang yang dipercaya oleh masyarakat Minangkabau sebagai raja pertama kerajaan Pagaruyung. Bundo Kanduang diakui sebagai figur yang meletakkan dasar-dasar sistem pemerintahan Minangkabau yang berlandaskan agama Islam dan adat matrilineal. Legenda Bundo Kanduang, yang citranya masih mendominasi kehidupan sehari-hari perempuan Minangkabau dalam masyarakat kontemporer Minangkabau, telah menjadi fokus penelitian beberapa peneliti yang tertarik untuk melakukan analisa politik gender dalam masyarakat Minangkabau. Citra Bundo Kanduang dalam Kaba Cinduo Mato digunakan untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan: “Siapakah yang sesungguhnya memegang kekuasaan dalam masyarakat Minangkabau?” Apakah mungkin seorang perempuan menjadi seorang pemimpin, dalam ranah publik dan privat, dalam Minangkabau?”. Artikel ini menganalisa citra Bundo Kanduang yang dideskripsikan dalam Kaba Cinduo Mato. Argumen utama dari artikel ini adalah Bundo Kanduang dicitrakan dalam Kaba Cinduo Mato sebagai seorang raja yang berkuasa penuh dalam mengendalikan pemerintahannya di kerajaan pagaruyung, serta seorang ibu yang kuat dan bijak. Selain itu, kaba ini memperkuat deskripsi Minangkabau sebagai suatu masyarakat matrilineal dimana kaum perempuannya memiliki beberapa hak istimewa dan turut memegang peranan penting dalam kehidupan bermasyarakat.

References

Abdullah, T. 1970. “Some Notes on the Kaba Tjindua Mato: An Example of Minangkabau Traditional Literature”. Indonesia, No. 9 (April), 1970, Cornell Modern Indonesia Project (1-22). Azra, Azyumardi. 2003. Surau: Pendidikan Islam Tradisional dalam Transisis dan Modernisasi, Jakarta: Logos Wacana Ilmu. De Jong, P.E. de Josselin. 1980. Minangkabau and Negeri Sembilan Socio-Political Structure, Den Haag: Martinus Nijhoff. Djamaris, Edward. 1991. Tambo Minangkabau: Suntingan Teks Disertai Analisis Struktur, Jakarta: Balai Pustaka. Hadler Jeffrey Alan. 2000. “Places Like Home: Islam, Matriliny, and the History of Family in Minangkabau”. Dissertation. Cornell University. Junus, Umar. 1982. Kaba dan Sistem Sosial Minangkabau; Suatu Problema Sosiologi Sastra, Jakarta: P.N. Balai Pustaka, Manan, M. Nur. 1967. “Tjerita-tjerita Rakjat Minangkabau: Suatu Analisa tentang Peranannya dalam Pembinaan Kebudajaan Nasional Indonesia”. Tesis Sardjana Pendidikan Djurusan Bahasa dan Sastera Indonesia, Fakultas Keguruan Sastera IKIP Padang. Or. 8539, Cindur Mata XXIII (manuscript collection, University of Leiden), edited by M.Yusuf in M.Yusuf. 1994. “Persoalan Transliterasi dan Edisi Hikayat Tuanku Nan Muda Pagaruyung (Kaba Cindua Mato)”. Tesis Master. Universitas Indonesia Siapno, Jacqueline Aquino. 2002. Gender Islam, nationalism and the State in Aceh. Routledge Curzaon Yusuf, M. 1994. “Persoalan Transliterasi dan Edisi Hikayat Tuanku Nan Muda Pagaruyung (Kaba Cindua Mato)”. Tesis Master. Universitas Indonesia.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.