•  
  •  
 

Abstract

The philanthropic tradition is one of the recommended acts of worship in Islam which is part of the pillar of Islam, zakat. However, it turns out that this tradition also developed in other religions and became interesting to learn. The purpose of this study is to describe qualitatively about philanthropic traditions in the teachings of major religions in the middle east, namely Judaism, Islam, and Christianity. Descriptive qualitative method (using content analysis techniques) is a type of literature research through books, journals and other relevant sources used in this research. That the religions of Judaism, Islam, and Christianity each have concepts and practices regarding philanthropy as a result of this research. Jews have a concept of charity that is practiced with Tzedakah activities for the poor. Islamic teachings have a philanthropic concept in the form of Islamic zakat pillars which are also practiced in the form of zakat, Infaq / alms, and Waqf. Christianity has a philanthropic concept in the form of compassion for the poor which is practiced by giving tithes and year-end offerings.

Bahasa Abstract

Tradisi filantropi adalah salah satu tindakan ibadah yang direkomendasikan dalam islam yang merupakan bagian dari rukun islam, zakat. Namun, ternyata tradisi ini juga berkembang di agama-agama lain dan menjadi menarik untuk dipelajari. Tujuan dilakukannya penelitian ini yakni untuk mendeskripsikan secara kualitatif tentang tradisi filantropi dalam ajaran agama-agama besar di timur tengah yaitu yahudi, islam, dan kristen. Metode kualitatif deskriptif (menggunakan teknik analisis isi) adalah jenis penelitian kepustakaan melalui buku, jurnal dan sumber-sumber lain yang relevan yang digunakan dalam penelitian ini. Bahwa agama yudaisme, islam, dan kristen masing-masing memiliki konsep dan praktik mengenai filantropi sebagai hasil dari penelitian ini. Orang yahudi memiliki konsep amal yang dipraktikkan dengan kegiatan tzedakah untuk orang miskin. Ajaran islam memiliki konsep filantropi berupa rukun zakat islam yang juga dipraktikkan dalam bentuk zakat, infaq/sedekah, dan wakaf. Agama kristen memiliki konsep filantropi dalam bentuk welas asih bagi orang miskin yang dipraktikkan dengan memberikan persepuluhan dan persembahan akhir tahun.

References

Anderson, G. A. (2013). Charity; The Place of the Poor in the Biblical Tradition. New Haven: Yale University Press.

Ari Ackerman, M. K. (2000). The Jewish Political Tradition; Volume 3. New Haven: Yale University Press.

Audrey R. Chapman, R. L.-M. (2008). Bumi Yang Terdesak; Perspektif Ilmu dan Agama Mengenai Konsumsi, Populasi, dan Keberlanjutan. Yogyakarta: Center for Religious & Cross-Cultural Studies, Gajah Mada University.

Barclay, W. (2008). Pash Injil Matius Psl 1-10. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Bloch, A. P. (1980). The Biblical and Historical Background of Jewish Customs and Ceremonies. Brooklyn: Ktav Publishing House.

Brooky Stockton, P. (2020). Old Testament Theology, Form #17.005. Tijeras: Sovereignty Education and Defense Ministry (SEDM).

Bunyamin M., Abun (2015). Seni Memperpanjang Usia. Purwakarta: Taqaddum.

Burlingame, D. (2004). Philanthropy in America; A Comprehensive Historical Encyclopedia · Volume 1. Santa Barbara: ABC-CLIO.

Calmorin, L. P.-C. (2007). Research Methods and Thesis Writing' 2007 Ed. Manila: Rex Book Store.

Cascione, G. L. (2000). Religion, Motivation, and Philanthropy to Higher Education. Ann Arbor: Universitas Michigan.

Dauda Abubakar, E. P. (2017). Charity in Jewish, Christian, and Islamic Traditions. Lanham: Lexington Books.

F., A. G. (2008). Filantropi dalam masyarakat Islam. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Fuji Rahmadi P, S. L. (2021). Pengelolaan Zakat di Indonesia Upaya Meningkatkan Perekonomian Umat. Medan: Merdeka Kreasi Group.

Gardner, G. (2015). The Origins of Organized Charity in Rabbinic Judaism. New York: Cambridge University Press.

Gardner, G. (2022). Wealth, Poverty, and Charity in Jewish Antiquity. Oakland: University of California Press.

Gunawan, & Agus, M. F. (2022). Filantropi Global Membentuk Negara Kesejahteraan: Perspektif Islam. Jurnal Sains dan Humaniora, 141-157.

Hasan S. M., Sofyan (2021). Hukum Zakat dan Wakaf di Indonesia. Jakarta: Prenada Media.

Hidayatullah, P. B. (2003). Berderma untuk semua; wacana dan praktik filantropi Islam. Tangerang Selatan: Pusat Bahasa dan Budaya, UIN Syarif Hidayatullah.

James W. Drisko, T. M. (2016). Content Analysis. Northamptonshire: Oxford University Press.

James, J. A. (1829). Christian Charity Explained; Or, The Influence of Religion Upon Temper Stated; in an Exposition of the Thirteenth Chapter of the First Epistle to the Corinthians. New York: J. Leavitt.

Kementerian Agama. (n.d.). Quran Kemenag. Retrieved from Quran Kemenag: https://quran.kemenag.go.id/

Kuhlthau, C. C. (2002). Teaching the Library Research Process. Lanham: Scarecrow Press.

Latief, H. (2010). Melayani umat; filantropi Islam dan ideologi kesejahteraan kaum modernis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Latief, H. (2013). Agama dan Pelayanan Sosial: Interpretasi dan Aksi Filantropi dalam Tradisi Muslim dan Kristen di Indonesia. Religi, 174-189.

Mechon Mamre. (n.d.). Psalms Chapter 112 תְּהִלִּים. Retrieved from Psalms Chapter 112 ת: https://mechon-mamre.org/p/pt/pt26b2.htm

Mujahidin S. M., Ahmad (2021). Hukum Wakaf Di Indonesia Dan Proses Penanganan Sengketanya. Jakarta: Kencana.

N. A. (2004). Orientasi Diakonia Gereja. Jakarta : BPK Gunung Mulia.

Nuris, M. R. (2020). Filantropi dalam Islam dan Gereja Roma Katolik: Studi Kasus Masjid Jami’ Bintaro Jaya dan Gereja Katolik Santo Joannes Baptista Parung . Tangerang Selatan: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Paledung, C. S. (2021). Teologi Filantropi sebagai Basis Persahabatan Antarpenganut Agama: Sebuah Analisis Biblika terhadap Kisah Para Rasul 28:1-2, 7-10, dan Titus 3:1-10. SOCIETAS DEI: Jurnal Agama dan Masyarakat, 31-55.

Peart, D. (2008). The Torah, The Principle of Giving. Fort Dodge: Donald Peart.

Prabowo, W. T. (2021). Yahudi Madinah; Dari Era Nebuchadnezzar Hingga Khaibar. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Pranata, X. Q. (2010). Life is Colorful. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Rizaldy, G. N., Thayeb, K. N., & Sitompul, D. G. (2021). Filantropi Kristen: Respons Tubuh Kristus dalam Mengatasi Kemiskinan pada Masa Pandemi Covid-19 Berdasarkan Kisah Para Rasul 2:44-45 . Jurnal Teologi dan Pastoral, 2723-2751.

Saabin, N. B. (2021). The Interpretation of The Meaning of The Holy Quran Volume 7 – Surah Al-Baqarah verse 262 to 286. Traverse City: Independently published.

Sahroni, O. (2022). Adab Bekerja dan Berbisnis; Tuntunan dan Contoh Keseharian. Depok: Gema Insani.

Saleh, S. (2018). Yahudi dalam Lintas Budaya. Bandung: Bahasa dan Sastra Arab, UIN Sunan Gunung Djati.

Sasmito, E. (2011). Hidup Makmur di Masa Pensiun. Depok: RAIH ASA SUKSES.

Steven J. Taylor, R. B. (2015). Introduction to Qualitative Research Methods: A Guidebook and Resource. Hoboken: Wiley.

Sukardi, D. I. (2022). MENERIMA ATAU MEMBERI: SEBUAH RAHASIA EKONOMI KRISTEN ALKITABIAH. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Sulistiani, S. L. (2018). Hukum perdata Islam; penerapan hukum keluarga dan hukum bisnis Islam di Indonesia. Jakarta: Sinar Grafika.

The Independent. (1896). Religion and Philanthropy. Friends' Intelligencer Association, 554.

Thompson, L. (2009). Keadilan Dan Perdamaian. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Washburn, H. B. (2017). The Religious Motive in Philanthropy; Studies in Biography. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, Incorporated.

Zaim Saidi, H. A. (2004). Menjadi bangsa pemurah; wacana dan praktek kedermawanan sosial di Indonesia. Depok: PIRAC.

Zulham, S. M. (2022). Kewajiban Membayar Zakat Bagi ASN: Belajar dari UINSU. Bandung : Media Sains Indonesia.

Share

COinS