•  
  •  
 

Abstract

The study of maqashid shari'ah began to receive intensive attention after the Prophet's death, especially when the Companions were faced with new problems and social changes that had never occurred when the Prophet Muhammad was still alive. With the existence of social changes as a result of the demands of the times and the dynamics of society, thus demanding the creativity of the friends seriously to conduct a study of the maqashid shari'ah as an effort to make legal breakthroughs to anticipate social changes that occur. Maqashid shari'ah and maslahat have a very urgent and strategic role to be used as a knife of analysis in answering questions related to sharia challenges and their maslahah, both in the fields of law, business economics, and even politics, moreover everything is growing with the There are various problems that arise today, so all of them must be answered with maqashid sharia based on the Qur'an and hadith

Bahasa Abstract

Kajian maqashid syari'ah mulai mendapat perhatian intensif pasca wafatnya Nabi, terutama ketika para sahabat dihadapkan pada masalah-masalah baru dan perubahan sosial yang belum pernah terjadi ketika Nabi Muhammad SAW masih hidup. Dengan adanya perubahan sosial akibat tuntutan zaman dan dinamika masyarakat, sehingga menuntut kreativitas para sahabat secara sungguh-sungguh untuk melakukan kajian maqashid syari'ah sebagai upaya melakukan terobosan hukum untuk mengantisipasi perubahan sosial. yang terjadi. Maqashid syari'ah dan maslahat memiliki peran yang sangat urgen dan strategis untuk dijadikan pisau analisis dalam menjawab pertanyaan terkait tantangan syariah dan maslahahnya, baik dalam bidang hukum, ekonomi bisnis, bahkan politik, atas segala sesuatu yang berkembang. Dengan adanya berbagai permasalahan yang muncul saat ini, maka semuanya harus dijawab dengan maqashid syariah berdasarkan Al-Qur'an dan hadits.

References

A. Qadri Azizi, Abd. Muqsith Ghazali. Pemikiran Islam Kontemporer Di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Afandi, Yazid. Fiqh Muamalah Dan Implementasinya Dalam Lembaga Keuangan Syari’ah. Yogyakarta: Logung Pustaka, 2009.

Anwar, Syamsul. Pengembangan Metode Penelitian Hukum Islam : Menggagas Paradigma Ushul Fiqh Kontemporer. Edited by Mazhab Yogya. Yogyakarta: Ar-Ruz, 2002.

Arif, Abdul Salam. Ushul Fiqh Dalam Kajian Bisnis Kontemporer : Menggagas Paradigma Ushul Fiqh Kontemporer. Yogyakarta: Ar-Ruz, 2002.

Chapra, Umer. Islam and the Economic Challenge. Leicester: Islamic Foundation, 1992.

Junaedi. Enterpreunersialisme (Suatu Studi Fiqih Ekonomi Bisnis Modern). Jakarta: Kalam Mulia, 1993. Khatib, Suansar. “KONSEP MAQASHID AL-SYARI’AH : PERBANDINGAN ANTARA PEMIKIRAN AL-GHAZALI DAN AL-SYATHIBI” 5, no. 1 (2018): 47–62.

Masud, Muhammad Khalid, and Yudian W. Asmin. Filsafat Hukum Islam Dan Perubahan Sosial (Islamic Legal Philosophy : A Study of Abu Ishaq Al Shatibi’s Life and Thought). Surabaya: Al-Ikhlas, 1994. SHARIF. A History Of Muslim Philosophy With Short Accounts Of Other Disciplines And The Modern Renaissance In Muslim Lands. Otto Harrassowitzz wiesbaden, 1963.

Shiddieqy, M. Hasbi Ash. Falsafah Hukum Islam. 5th ed. Jakarta: Bulan Bintang, 1993. Sudarsono, Heri. Bank Dan Lembaga Keuangan Syari’ah. Yogyakarta: Ekonesia, 2008. Syarifuddin, Amir. Ushul Fiqh Jilid 2. Banten: Logos Wacana Ilmu, 1999.

Syathibi, Imam. Al-Muwafaqat Fi Ushul Asy-Syari‟ah. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah

Share

COinS