•  
  •  
 

Abstract

This research aims at designing vocational block curriculum for Bachelor of Applied English Vocational College (BAE SV) UGM to assure the achievement of the study program’s competences based on the Independent Campus policy (MBKM) and to produce English Specialists in Public Relations as its graduate profile. The research employs qualitative method, using Research and Development approach in the three stages done, such as: (1) library study, (2) designing the block curriculum, and (3) validating the curriculum design by holding FGD with stakeholder users. The research produces a vocational English block curriculum based on CEFR Level C1 and SKKNI No.629/ 2016 on Public Relations (PR). There are four (4) blocks focusing on the skills of English for specific purposes in the first year, and four (4) blocks on the skills of English for public relation skills in the second year. In the third year, there is one (1) block of Interdisciplinary Skills, one (1) block of Research Skill and Academic English Writing skill. In the fourth year, there is one (1) block for Internship as a form of Independent Campus scheme and one (1) block for Final Project Writing as the requirement for graduation.

Bahasa Abstract

Penelitian ini bertujuan mengembangkan kurikulum blok Bahasa Inggris vokasional untuk Prodi Sarjana Terapan Bahasa Inggris (S.Tr. BI) Sekolah Vokasi UGM agar dapat menjamin ketercapaian kompetensi program studi sesuai kebijakan Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) dan mencetak lulusan sesuai profil lulusan prodi, yaitu Ahli Bahasa Inggris dalam Hubungan Masyarakat. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan Riset dan Pengembangan (R&D). Terdapat 3 tahap yang dilakukan, antara lain: (1) kajian Pustaka, (2) penyusunan kurikulum blok dan (3) validasi melalui FGD dengan stakeholders. Melalui ketiga tahap tersebut, telah dihasilkan suatu model kurikulum blok Bahasa Inggris vokasional yang disusun didasarkan pada CEFR level C1 dan SKKNI Humas 629/2016. Terdapat empat (4) blok yang berfokus pada penguasaan Bahasa Inggris untuk tujuan khusus pada tahun pertama, dan empat (4) blok terkait kompetensi Bahasa Inggris untuk kehumasan pada tahun kedua. Pada tahun ketiga terdapat 1 blok untuk kompetensi interdisipliner, dan satu (1) blok untuk kompetensi Research and Academic Writing. Sebagai realisasi penyelenggaraan kebijakan MBKM, mahasiswa diberikan hak untuk memilih pembelajaran di luar Prodi pada tahun ke tiga ini dengan skema pertukaran pelajar. Pada tahun keempat, terdapat blok Magang Industri sebagai bentuk skema MBKM serta Penulisan Proyek Akhir sebagai prasyarat kelulusan mahasiswa.

Share

COinS