•  
  •  
 

Abstract

The purpose of this study was to determine the consumable inventory control are applied in Vocational Education Program, University of Indonesia as well as to determine the consumable inventory into groups A, B, and C based on the use of the ABC analysis, investing, and the critical index. This research uses descriptive analytical approach to look at the problems faced and the activities undertaken by the Procurement Section vocational program UI to manage inventory of consumable during 2014. The supply of consumable goods data is processed to provide a picture of the pattern of inventory consumable goods then the classification method ABC analysis of demand, investment, and the critical index. This research will also produce an application used to manage the supply of consumables in the vocational program UI. Results from this study is the control of the supply of consumables in the vocational program UI is sufficient. ABC analysis of the results obtained that the demand for consumables inventory categories are included in the group A are as many as nine items, group B were 26 items, and group C as many as 125 items. A total of 78.74% of the demand comes only 9 items and 5.11% request came from 125 items of goods. ABC analysis of the results obtained that the investment value of inventory categories consumables are included in the group A are as many as 18 items, group B a total of 29 items, and group C as many as 113 items. A total of 79.94% of investment value is only given to 18 items and 5.01% of investment value given for 113 items. From the analysis of the critical index ABC found that as many as 11 items of inventory consumable goods that enter the group A has an investment of 79.94%, 67 inventory items consumable goods that enter the group B has an investment of 15.06%, and 82 items supply of consumable goods that enter the group C has an investment value amounting to 5.01%.

Bahasa Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengendalian persediaan barang habis pakai yang diterapkan di Program Vokasi Universitas Indonesia serta untuk mengetahui persediaan barang habis pakai yang menjadi kelompok A, B, dan C berdasarkan analisis ABC pemakaian, investasi, dan indeks kritis. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif analitis untuk melihat permasalahan yang dihadapi dan aktivitas yang dilakukan oleh Bagian Pengadaan Program Vokasi UI dalam mengelola persediaan barang habis pakai selama tahun 2014. Data barang persediaan habis pakai diolah untuk memberikan gambaran mengenai pola persediaan barang habis pakai kemudian dengan metoda klasifikasi ABC dilakukan analisis permintaan, investasi, dan indeks kritis. Penelitian ini juga akan menghasilkan aplikasi yang digunakan untuk mengelola persediaan barang habis pakai di Program Vokasi UI. Hasil dari penelitian ini adalah pengendalian terhadap persediaan barang habis pakai di Program Vokasi UI sudah cukup memadai. Dari hasil analisis ABC permintaan didapat bahwa kategori persediaan barang habis pakai yang masuk dalam kelompok A adalah sebanyak 9 item, kelompok B sebanyak 26 item, dan kelompok C sebanyak 125 item. Sebanyak 78,74% permintaan berasal hanya dari 9 item barang dan 5,11% permintaaan berasal dari 125 item barang. Dari hasil analisis ABC nilai investasi didapat bahwa kategori persediaan barang habis pakai yang masuk dalam kelompok A adalah sebanyak 18 item, kelompok B sebanyak 29 item, dan kelompok C sebanyak 113 item. Sebanyak 79,94% nilai investasi hanya diberikan untuk 18 item barang dan 5,01% nilai investasi diberikan untuk 113 item barang. Dari hasil analisis ABC indeks kritis didapat bahwa sebanyak 11 item persediaan barang habis pakai yang masuk kelompok A memiliki nilai investasi sebesar 79,94%, 67 item persediaan barang habis pakai yang masuk kelompok B memiliki nilai investasi sebesar 15,06%, dan 82 item persediaan barang habis pakai yang masuk kelompok C memiliki nilai investasi sebesar 5,01%.

Share

COinS