•  
  •  
 

Abstract

Cellular market competition becomes more intense, so that providers have tried to make the best marketing strategy to attract customers. This study combined two critical concepts, namely experiential marketing and relationship marketing. The purpose of this research is in orderto determine whether there is the influence of experiential marketing of Blackberry users to relationship marketing, then outcomes will be developed into a marketing strategy. Research conducted on 117 students of IISIP Jakarta who use Blackberry. The results of regression analysis showed that experiential marketing factors of Blackberry users would experience an irreplaceable if the marketer or company used the 'think and act' approach to influence consumers that would provide a different experience from other products of its kind. Blackberry is a smartphonethat delivers the experience in terms of facilities, forms, and a feature that allows users, but Blackberry users in IISIP Jakarta felt more satisfying experience from the using of Blackberry, the price in accordance with the features and facilities they have, the Blackberry also a lifestyle and a growing trend today. Satisfaction they get from an experience that can make users believe and are committed to continue to use the Blackberry. Once consumers feel satisfied, confident and committed, the consumer will do the promotion, referencing, talk about positive things about Blackberry and ultimately make repeat purchase intentions. Thus this study shows that experiential marketing is pushing the creation of a successful mediation relationship and increase customer satisfaction, trust and commitment lead to relationship marketing outcomes.

Bahasa Abstract

Persaingan pasar seluler semakin ketat, sehingga provider berusaha menyusun strategi pemasaran yang tepat untuk menarik minat pelanggan. Penelitian ini menggabungka_n dua konsep penting yaitu experiential marketing dan relationship marketing. Tujuan dalam penelitian ini adalah dengan maksud untuk mengetahui apakah terdapat pengaruh experiential marketing pengguna BlackBerry terhadap relationship marketing outcomes yang selanjutnya akan dikembangkan menjadi strategi pemasaran. Penelitian dilakukan terhadap 117 mahasiswa IISIP Jakarta yang menggunakan blackberry. Hasil analisis regresi faktor experiential marketing memperlihatkan bahwa pengguna Blackberry akanmerasakan pengalaman yangtak tergantikanjika pemasar atau perusahaan menyentuh konsumen melalui pendekatan thinkdanactyang nantinya akan memberikan pengalaman yang berbeda dari produk­produk lain yang sejenis. Blackberrymerupakansalah satusmartphoneyang memberikan pengalaman dari segi fasilitas, bentuk, dan fitur yang memudahkan penggunanya, tetapi pengguna Blackberry di IISIP Jakarta lebih merasakan pengalaman dari kepuasan yang mereka dapat dengan menggunakan Blackberry, harga yang sesuai dengan fitur dan fasilitas yang mereka dapatkan, Blackberry juga merupakan suatu lifestyle.d.an trend yang sedang berkembang saat ini. Kepusan yang mereka dapatkan dari pengalaman yang dirasakan dapat membuat pengguna percaya dan berkomitmen enggunakan Blackberry. Setelah konsumen merasa puas, percaya dan berkomitmen, konsumen akan melakukan promosi, mereferensikan, membicarakan hal-hal yang positif dan pada akhirnya melakukan niat pembelian berulang. Dengan demikian penelitian ini menunjukkan bahwa experiential marketing mendorong terciptanya relationship mediation yang suksesdan meningkatkan kepuasan pelangga

Included in

Marketing Commons

Share

COinS