JURNAL KOMUNIKASI INDONESIA
Abstract
Studi ini membahas strategi komunikasi antar budaya yang diterapkan sepuluh tokoh Tionghoa Indonesia dalam kultur yang diskriminatif. Sepuluh tokoh tersebut adalah AW, DNT, LAD, MA, MB, SMB, TJH, YJ, YB, dan SAP. Penelitian ini menggunakan teori Co-Cultural Mark Orbe dengan strategi Interpretative Phenomenological Analysis. Hasil penelitian ini menemukan penerapan yang dominan pada orientasi akomodasi, yaitu upaya para informan menjalin interaksi yang harmonis dengan kelompok dominan namun pada saat bersamaan tidak ingin menghilangkan identitasnya sebagai Tionghoa Indonesia. Juga terungkap bahwa tipologi nonassertive assimilation diterapkan para informan sebagai upaya menyesuaikan diri ketika berinteraksi dengan kelompok dominan. Para informan tidak hanya dapat berinteraksi di tengah kultur diskriminatif tapi juga menjadi tokoh yang kontribusinya diakui lintas etnis, bahkan dunia.
This study discusses intercultural communication strategy developed by 10 Indonesian Chinese figures amid a discriminatory environment. The 10 figures in this research are AW, DNT, LAD, MA, MB, SMB, TJH, YJ, YB, and SAP. The research employs Mark Orbe’s Co-Cultural theory and uses Interpretative Phenomenological Analysis as its strategy. The study shows that accommodation is often used as the main strategy. The informants establish harmonious interactions with the dominant group, but at the same time do not want to eliminate their identities as Indonesian Chinese. All informants also apply a nonassertive assimilation typology in order to be accepted by the dominant cultural groups. Not only were they able to interact successfully amidst discrimination, the informants were also able to emerge as figures whose contribution is recognized by various ethnics, even the world.
Recommended Citation
Tanaga, Silvie
(2016)
"Tipologi Komunikasi Minoritas dalam Kultur Diskriminatif: Studi Interpretative Phenomenological Analysis terhadap Tipologi Komunikasi Tokoh Tionghoa Indonesia,"
JURNAL KOMUNIKASI INDONESIA: Vol. 5:
No.
2, Article 1.
DOI: 10.7454/jki.v5i2.8901
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jkmi/vol5/iss2/1
Included in
Gender, Race, Sexuality, and Ethnicity in Communication Commons, International and Intercultural Communication Commons, Social Influence and Political Communication Commons