•  
  •  
 

Jurnal Administrasi Bisnis Terapan (JABT)

Abstract

The trend of installing braces as an accessory is of course influenced by many things, with the main goal being to tidy up the teeth and gums. PT Rupa Aestetika Teknologi Aktual (RATA) has been one of the players in the dental and beauty industry since 2019. By using the clear aligner method, RATA has become a dental brand that aligns teeth without braces. In compiling and implementing a marketing work program, RATA implements a marketing public relations strategy. The purpose of this study is to analyze marketing public relations activities and get an overview of the activities implemented to enhance the RATA brand image. This study uses a qualitative descriptive method, with data collection techniques through interviews with the company and also company patients/ consumers, observations such as searching for information through websites, requesting data from company management, and documentation. The results of this study RATA apply the PENCILS strategy in marketing public relations activities. Activities that influence RATA's brand image are Publications, Community Involvement, Inform or Image, Lobbying and Negotiation, and News. Overall the marketing public relations strategy activities carried out by the RATA marketing team are appropriate and can be known and felt by patients. However, the implementation has not run optimally. The RATA brand image can increase significantly, if Event and CSR activities are carried out optimally.

Bahasa Abstract

Tren pemasangan kawat gigi/behel sebagai aksesoris tentu dipengaruhi banyak hal, dengan tujuan utamanya adalah merapikan tatanan gigi dan gusi. PT Rupa Aestetika Teknologi Aktual (RATA) merupakan salah satu pemainnya di bidang dental dan industri kecantikan, sejak tahun 2019. Dengan menggunakan metode clear aligner menjadikan RATA sebagai merek dental yang meratakan gigi tanpa behel. Dalam menyusun dan menerapkan program kerja marketing, RATA menerapkan strategi marketing public relations. Tujuan penelitian ini adalah, untuk menganalisis aktivitas marketing public relations dan mendapatkan gambaran dalam pelaksanaan kegiatan yang diterapkan untuk meningkatkan citra merek RATA. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara dengan pihak perusahaan dan juga pasien-pasien atau konsumen RATA, observasi seperti mencari informasi melalui website, meminta data dari manajemen perusahaan, serta dokumentasi. Hasil dari penelitian ini RATA menerapkan strategi PENCILS dalam aktivitas marketing public relations. Aktivitas yang berpengaruh pada citra merek RATA adalah Publications, Community Involvement, Inform or Image, Lobbying and Negotiation, dan News. Secara keseluruhan aktivitas strategi marketing public relations yang dilakukan oleh tim marketing RATA sudah sesuai dan dapat diketahui serta dirasakan oleh para pasien. Namun pada implementasinya belum berjalan maksimal. Citra merek RATA dapat meningkat secara signifikan, jika kegiatan Event dan CSR dilakukan secara maksimal.

Share

COinS