Abstract
Folkative is a new media platform that focuses on engaging the young audience in Indonesia. Folkative utilizes social media platforms such as Instagram and YouTube to publish its content. One of the programs initiated by Folkative is "Live! At Folkative," a music-based entertainment content that started in mid-2021, with subscribers reaching 39,700. This program features both local and international musicians to promote their latest albums or singles through cross-promotion value or exchanging exposure. The aim of this research is to understand the extent to which Folkative's cross-promotion process has an impact on both collaborating parties. To achieve this, the study employs a case study approach, focusing on the live performance of The Changcuters on Folkative's YouTube and Instagram channels. This research utilizes descriptive analysis methods, making use of secondary data such as YouTube and Instagram Analytics to assess the effectiveness of The Changcuters' promotion with Folkative.
Keywords: Folkative, Cross Promotion Value, Digital Marketing, Creative Industries
Bahasa Abstract
Folkative sebuah media baru yang fokus menggarap khalayak muda di Indonesia. Folkative menggunakan platform media sosial seperti Instagram dan Youtube untuk mempublikasikan konten-kontennya. Salah satu program yang diusung oleh Folkative adalah Live! At Folkative konten hiburan berbasis musik dimulai pada pertengahan tahun 2021 dengan subscribers mencapai 39.700 program ini diisi oleh musisi lokal dan Internasional untuk mempromosikan album atau single terbaru mereka dengan bertukar exposure atau biasa disebut dengan cross promotion value. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memahami sejauh apa proses cross promotion yang dilakukan Folkative memiliki dampak bagi kedua belah pihak yang bekerjasama. Untuk itu, penelitian ini menggunakan studi kasus penampilan live The Changcuters di kanal Youtube dan Instagram Folkative. Penelitian ini menggunakan metode analisis dekskriptif dengan memanfaatkan data-data sekunder seperti Youtube dan Instagram Analitik untuk melihat efektivitas promoisi The Changcuter Bersama Folkative.
References
Arsyad, A. 2002. Media Pembelajaran (Edisi 1). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Ashari, M. (2019). Jurnalisme Digital: Dari Pengumpulan Informasi Sampai Penyebaran Pesan. Inter Komunika: Jurnal Komunikasi. Volume 4, Nomor 1.
Belch, G. E., Belch, M.A. (2018). Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communication Perspective (11th Ed). New York: McGraw-Hill Education.
Bungin, B. (2006). Sosiologi Komunikasi Teori, Paradigma, dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Dagun, S. M. (2006). Kamus Besar Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Lembaga Pengkajian Kebudayaan Nusantara (LPKN).
Green, L., Miles, I., & Rutter, J. (2007). Hidden Innovation in the Creative Industries. London: NESTA Working Paper. Kotler, P. (2007). Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
Kotler, P. (2008). Manajemen Pemasaran (Edisi 12). Jakarta: Indeks.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Marketing Management (13th Ed). Jakarta: Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th Ed). Harlow: Pearson Education Limited.
Nielsen. (2022). Nielsen Launches Streaming Content Ratings Enabling Cross-Media Measurement in Indonesia. https://www.nielsen.com/news-center/2022/nielsen-launches-streaming- content-ratings-enabling-cross-media-measurement-in-indonesia/
Nurjanah, S. (2013). Analisis Pengembangan Program Bisnis Industri Kreatif Penerapannya Melalui Pendidikan Tinggi. JMA. Vol. 18, Nomor 2.
Rauf, A., Manullang, S.O., Ardiansyah, T.E., Diba, F., Akbar, I., Awaluddin, R., Murniaty, P., Firmansyah, H., Mundzir, A., Manalu, V.G., Depari G.S., Rahajeng, E., Apriyanti M.D., Riorini, S.V., Yahawi, S.H. (2021). Digital Marketing: Konsep dan Strategi. Cirebon: Insania.
Saputra, H., D. (2020). Digital Marketing: Komunikasi Bisnis Menjadi Lebih Mudah. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Sugiyama, K., Andree, T. (2011). The Dentsu Way: Secrets of Cross Switch Marketing From The Worlds Most Innovative Advertising Agency. New York: McGraw-Hill Education.
We Are Social. (2021). Digital 2021: The Latest Insight Into The “State of Digital”. https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of- digital/
Recommended Citation
Heychael, Muhamad; Satria, Hardika Widi; and Purba, Andrew Christoper Prawira
(2023)
"AKTIVITAS CROSS PROMOTION DALAM PROGRAM YOUTUBE LIVE ! MILIK FOLKATIVE STUDI KASUS THE CHANGCUTERS,"
Jurnal Sosial Humaniora Terapan: Vol. 5:
Iss.
2, Article 6.
DOI: 10.7454/jsht.v5i2.1099
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jsht/vol5/iss2/6