•  
  •  
 

Authors

Abstract

This study describes a social campaign conducted by university academics. The social campaign that is being carried out is an anti-stigma campaign to counteract the negative stigma for people affected by leprosy (OYPMK) and a campaign for healthy living habits, especially for oral and dental health. The research was conducted descriptively to see what social campaign strategies were implemented in an effort to eliminate negative stigma and encourage healthy living behaviors. The data displayed is descriptive quantitative and qualitative from the observations and interviews result. The findings show that there are key messages that are used in the campaign to the community, both sufferers, OYMPK and the wider community, including the signs of leprosy, facts of leprosy, and leprosy myths. These three main key messages are messages that need to be continuously echoed so that the community can acquire literacy and stigma can be eliminated. The Social Campaign conducted by the Katamataku UI team is in accordance with the Social Campaign principles put forward by experts, namely containing the cultivation of ideas (belief, attitude & value) and supported by real products to encourage behavior change. The campaign strategy used is in the form of print media (calendars, booklets, and infographic posters), educational videos and door to door campaigns.

Bahasa Abstract

Penelitian ini menjelaskan tentang kampanye sosial yang dilakukan oleh akademisi universitas. Kampanye sosial yang dilakukan merupakan kampanye anti stigma untuk menangkal stigma negatif untuk Orang Yang Pernah Mengalami (OYPMK) dan kampanye kesehatan gigi dan mulut sertya perilaku hidup yang sehat. Penelitian dilakukan secara deskriptif untuk melihat strategi kampanye sosial seperti apa yang diterapkan sebagai upaya menghilangkan stigma negatif serta mengajak perilaku hidup sehat. Data yang ditampilkan merupakan deskriptif kuantitatif dan kualitatif dari hasil observasi dan wawancara. Hasil temuan menunjukkan terdapat pesan kunci utama yang digunakan dalam kampanye kepada masyakarat baik para penderita, OYMPK maupun masyarakat luas yaitu mencakup tanda lepra, fakta lepra, dan mitos lepra. Ketiga pesan kunci utama ini menjadi pesan yang perlu terus didengungkan agar masyarakat memperoleh literasi dan stigma dapat dihapuskan. Kampanye Sosial yang dilakukan oleh tim Katamataku UI sudah sesuai prinsip-prinsip kampanye sosial yang dikemukakan para ahli yaitu mengandung penanaman ide (belief, attitude & value) serta didukung oleh produk nyata untuk mendorong perubahan perilaku. Strategi kampanye yang digunakan berupa medium cetak (kalender, booklet, dan poster infografis), video edukasi serta door to door campaign.

References

Adewuyi, E., O., Kazeem, A. (2016). Behavior Change Communication Using Social Media: A Review. The International Journal of Communication Castro, C. M., Lina, E., & Maria L., G. (2018). Strategies for Reducing Leprosy Stigma. Mycobact Dis, an open access journal ISSN:2161-1068. Volume 8 Issue 1 1000253 Center, A. H., Broom, G. M, & Cutlip, S. M. (2011). Effective Public Relations (Kesembilan). Jakarta. Damyanov, I., Nikolay T. (2018). The role of infographics for the development of skills for cognitive modeling in education. International Journal of Emerging Technologies in Learning. https://doi.org/10/3991/ijet.vI3i01.7541 Departemen Kesehatan RI. (2005). Direktorat Jendral Pemberantasan Penyakit Menular dan Penyehatan Lingkungan. Pedoman Nasional Pemberantasan Penyakit Kusta. Cetakan XVII. Fitriani , S. (2011). Promosi Kesehatan. Yogyakarta: Graha Ilmu. Herek, G.M. Capitanio. J.P. (1999). AIDS Stigma and Sexual Prejudice. Sage Publication Irawan, P. (2007). Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif untuk Ilmu-IlmuSosial. Depok: DIA FISIP UI Kasali, R. (2008). Riset Kualitatif dalam Public Relations & Marketing Communications. Jakarta: Penerbit Bentang Klatser (2000) Strategies for pro-active case-finding in leprosy control. Lepr Rev 71: 30-32. Kotler, P., Nancy L. (2019). Social Marketing: Behavior Change for Social Good 6th Edition. SAGE Publication. Kountur, R. (2003). Metode Penelitian:Untuk Penulisan Skripsi dan Tesis. Jakarta: Peberbit PPM Leprosy Review. (2005). A journal Contributing to better understanding of Leprosy and its control,Volume76,Number2,England Marahatta SB, Amatya R, Adhikari S, Giri D, & Lama S, Kaehler N, et al. (2018) Perceived stigma of leprosy among community members and health care providers in Lalitpur district of Nepal: A qualitative study. PLoS ONE 13(12): e0209676. https://doi.org/10.1371/journal. pone.0209676 Newman, L. (2003). Social Research Methods: Qualitatibe and Quantitative Approches. London: Allyn and Bacon. Newsom, D., Haynes, J. (2004). Public Relations Writing: Form and Style, Nelson Education, Ltd, Canada. Notoatmodjo, S. (2012). Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta:Rineka Cipta Pudjiastuti, W. (2016). Social Marketing: Strategi Jitu mengatasi masalah sosial di Indonesia. Yayasan Pustaka Obor Indonesia. Ritzer, G. (2012). Teori Sosiologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Ruslan, R. (2003). Metode Penelitian Public Relations dan Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada. Safitri, N. R., D. Yudi. (2016). Pengaruh Edukasi Gizi dengan Ceramah dan Booklet terhadap Peningkatan Pengetahuan dan Sikap Gizi Remaja Overweight. Journal of Nutrition College. 2016, 5 (4) Sari, I. P. (2016). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang Menstruasi Terhadap Perubahan Perilaku Menstrual Hygiene Remaja Putri untuk Pencegahan Infeksi Saluran Reproduksi (ISR). Bimiki I. 2013;2(1):11-18 Setiani, Y. D. (2020). Efektifitas Promosi Kesehatan Media Video dan Leaflet terhadap Tingkat Pengetahuan tentang Pencegahan Osteoporosis. Jurnal Kesehatan Holistic Volume 4 Nomor 2 Juli 2020. Siricharoen, W. V., & Siricharoen, N. (2015). How infographic should be evaluated. In Proceedings of the 7th International Conference on Information Technology (ICIT 2015): 558-564. https://doi.org/10.15849/icit.2015.0100 Stein, J. (2003). HIV/AIDS stigma: The latest dirty secret. African Journal of AIDS Research 2(2): 95–101 Usmaran, M. A., Gurid P. E. M. (2019). Media Kalender dan Leaflet dalam Pendidikan Gizi Terhadap Pengetahuan dan Perilaku Makan Remaja Overweight. Jurnal Riset Kesehatan Poltekkes Bandung Vol.11 No.1. DOI: https://doi.org/10.34011/juriskesbdg.v11i 1.650 Venus, A. (2004). Manajemen Kampanye: Panduan Teoritis dan Praktis dalam Mengefektifkan Kampanye Komunikasi. Bandung : Simbiosa Rekatama Media

Share

COinS