•  
  •  
 

Jurnal Sosial Humaniora Terapan

Authors

Abstract

Integrated Marketing Communication is an essential concept in marketing field. It is used worldwide to marketing and communicating in vary kind of business both in big enterprise or small enterprise. This article describes the implementation of IMC on an event marketing called Vokhum Fest as a community engagement program. The event is a collaboration between Vocational Education Program Universitas Indonesia lecturers, assistant lecturers, students and 12 Small Medium Enterprises (SMEs) in Jakarta Greater Area ranging from products to services also for the most part organized by youth. The purpose and benefits of this research are to see the impact of the IMC implementation that has been developed by students on SMEs partners and also to enrich the literature discussion on the topic of IMC and SMEs. It argues that IMC plan contribute positively to SMEs brand management and its social welfare by generating income in short term and manage long term brand value. The method of this study is qualitative by means of interview and observation within 12 SMEs in Jakarta Greater Area. The paper argues that SMEs brand resonances better throughout online amplification of digital marketing, yet it also requires offline activity to engage with the consumer, customer, prospect, employee and stakeholders in public by establish event marketing such as Vokhum Fest.

Bahasa Abstract

Komunikasi Pemasaran Terpadu merupakan konsep esensial dalam bidang pemasaran. Ini digunakan di seluruh dunia untuk memasarkan dan berkomunikasi dalam berbagai jenis bisnis baik di perusahaan besar maupun perusahaan kecil. Artikel ini menjelaskan implementasi IMC pada event marketing yang disebut Vokhum Fest sebagai program pelibatan komunitas. Acara tersebut merupakan kerjasama antara dosen Program Pendidikan Vokasi Universitas Indonesia, dosen pendamping, mahasiswa dan 12 Usaha Kecil Menengah (UKM) di Jabodetabek mulai dari produk hingga jasa juga yang sebagian besar diselenggarakan oleh kaum muda. Tujuan dan manfaat penelitian ini adalah untuk melihat dampak dari implementasi IMC yang telah dikembangkan oleh mahasiswa pada UKM mitra serta untuk memperkaya pembahasan literatur topik IMC dan UKM. Ia berpendapat bahwa rencana IMC berkontribusi positif bagi manajemen merek UKM dan kesejahteraan sosialnya dengan menghasilkan pendapatan dalam jangka pendek dan mengelola nilai merek jangka panjang. Metode penelitian ini adalah kualitatif melalui wawancara dan observasi pada 12 UKM di Jabodetabek. Makalah ini berpendapat bahwa merek UKM beresonansi lebih baik selama amplifikasi pemasaran digital online, namun juga membutuhkan aktivitas offline untuk terlibat dengan konsumen, pelanggan, prospek, karyawan, dan pemangku kepentingan di depan umum dengan membangun pemasaran acara seperti Vokhum Fest.

Share

COinS