Abstract
In conducting marketing activities, there are many methods that can be used to gather potential customers. One of the marketing methods still used today is telemarketing. Telemarketing is chosen because it offers a good personal approach, and not only in promotion, the personal approach of telemarketing can help build relationships with existing consumers and support operational activities. PT Selaras Logistik Indonesia is a company engaged in logistics distribution, where its potential customers are focused on certain criteria, and this company still uses telemarketing in its marketing activities. The results of the research show that telemarketing plays a role as part of the promotional strategy, building relationships with consumers and vendors, and plays a role in the process of managing and creating databases. Telemarketing is important to implement because it has several advantages, such as personal communication, immediacy and flexibility, as well as complementary and incremental effects. In its process, Telemarketing faces several obstacles and challenges, such as a not very high success rate and a lack of supporting preparation before implementing telemarketing. PT Selaras Logistik Indonesia utilizes its business network by making personal approaches and combining telemarketing with other media such as email blasting or social media.
Bahasa Abstract
Dalam melakukan kegiatan pemasaran, banyak sekali metode yang dapat digunakan untuk menghimpun calon pelanggan. Salah satu metode pemasaran yang masih digunakan hingga saat ini adalah metode telemarketing. Metode telemarketing dipilih karena memiliki pendekatan secara personal yang baik, dan tidak hanya dalam melakukan promosi, pendekatan personal yang dimiliki telemarketing dapat membantu menjalin hubungan dengan konsumen lama serta mendukung kegiatan operasional. PT Selaras Logistik Indonesia merupakan salah satu perusahaan yang bergerak dibidang distribusi logistik, yang dimana calon konsumennya terfokus pada kriteria tertentu, perusahaan ini masih menggunakan telemarketing dalam aktifitas pemasarannya. Hasil dari penelitian Telemarketing memiliki peranan sebagai bagian dari strategi promosi, Menjalin hubungan dengan konsumen dan vendor serta berperan dalam proses pengelolaan serta pembuatan database. Telemarketing penting dilaksanakan karena telemarketing memiliki beberapa kelebihan yaitu, adanya personal communication, Immediecy dan Flexibility serta efek komplementer dan inkremental. Dalam prosesnya, Telemarketing menghadapi beberapa hambatan dan kendala yaitu persentase keberhasilan yang tidak besar serta kurangnya persiapan pendukung sebelum melaksanakan telemarketing. PT Selaras Logistik Indonesia memanfaatkan jaringan bisnis dengan melakukan pendekatan personal serta melakukan kombinasi telemarketing dengan media lainnya seperti blasting email ataupun media sosial.
References
Fatihudin, D., Sulasmiati, & Dahruji. (2015). Peranan Telemarketing Mix Dalam Strategi Pemasaran untuk Revenue Layanan Telom di PT Infomedia Nusantara. Surabaya: Universitas Surabaya.
Khodijah, & Yusiana, R. (2021). Penggunaan Telemarketing dalam meningkatkan jumllah pelanggan indihome. e-Proceeding of Applied Science : Vol.7, 1066.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing Management. New Jersey: Library of Congress Cataloging in Publication Data.
Shinta, A. (2011). Manajemen Pemasaran. Malang: Universitas Brawijaya Press.
Shrimp, T. A., & Andrew, J. C. (2012). intergated Marketing Comunication. New York: South Western Cengage Learning.
Stone, B., & Wyman, J. (1992). Successful Telemarketing: Opportunities and Techniques for Increasing Sales and Profits - Hardcover. Manhattan: McGraw-Hill Contemporary.
Recommended Citation
Santoso, Radityo Kusumo
(2023)
"PERAN TELEMARKETING DALAM KEGIATAN PROMOSI PADA PERUSAHAAN LOGISTIK,"
Jurnal Administrasi Bisnis Terapan: Vol. 6:
Iss.
1, Article 7.
DOI: 10.7454/jabt.v6i1.1087
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jabt/vol6/iss1/7