•  
  •  
 

Abstract

The process of submitting a claim for a COVID-19 patient file that has been sent is verified by BPJS Kesehatan to ensure the suitability of the diagnosis and procedure on the bill with the ICD-10 and ICD-9 CM codes. Lack of files or data on claim submissions found after the verification process may occur. This is due to differences in diagnosis or dispute. This study aims to determine the proportion of suitability of COVID-19 inpatient claim files. The quantitative descriptive research methodology uses secondary data from reports on the results of the verification of claim files for COVID-19 inpatients for the May-July 2020 period with a sample of 114 files. The results of the study at the JKN unit of Hermina Hospital, Depok, obtained 56.14% claim files for COVID-19 inpatients who were dismissed in May-July 2020. The factors causing the dispute claim are the identity, the criteria for the COVID-19 insurance patient are not appropriate, and the files are incomplete. The cause of the dispute claim based on the highest participant criteria is caused by unsuitable comorbidities/comorbidities. The cause of the dispute claim based on incomplete files was due to the incomplete details of the burial of the corpse.

References

Alam, S. O., 2020. Berbagai Cara Penyebaran Virus Corona COVID-19 MenurutWHO, Apa Saja?, Jakarta: detikhealth.com. BPJS Kesehatan, 2019. Manfaat Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) BPJS Kesehatan, Jakarta: BPJS Kesehatan. BPJS Kesehatan, 2020. Laporan Berita Acara Hasil Verifikasi Rawat Inap COVID-19 Periode Mei-Juli 2020, Depok: BPJS Kesehatan. Handayani, S., 2017. Pengaruh Penyelesaian Klaim Asuransi Terhadap Pencapaian Target Penjualan. [Online] Available at: https://media.neliti.com/media/publications/5 5730-ID- pengaruh-penyelesaian-klaimasuransi-ter.pdf Irmawati, Kristijono, A., Susanto, E. & Belia, Y., 2018. Penyebab PengembalianBerkas Klaim Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Pasien Rawat Inap Ditinjau Dari Syarat-Syarat Pengajuan Klaim Di RSUD R.A Kartini Jepara. Jurnal Rekam Medis dan Informasi Kesehatan, 1(1). Kepmenkes RI, 2020. Keputusan Menteri Kesehatan Republik Indonesia No HK.01.07/MENKES/446/2020 Tentang Petunjuk Teknis Klaim Penggantian Biaya Pelayanan Pasien Coronavirus Disease 2019 (Covid-19) Bagi RumahSakit Penyelenggara Pelayanan Coronavirus Disease 2019 (Covid19). [Online] Available at: http://kki.go.id/assets/data/arsip/KMK_No._ HK_.01_.07- MENKES-446-2020_.pdf Manaida, R. J., Rumayar, A. A. & Kandou, G. D., 2016. Analisis Prosedur Pengajuan Klaim Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) KesehatanDi Rawat Inap Rumah Sakit Umum Pancaran Kasih GMIM Manado. [Online] Available at: https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/kesmas/ article/download/23019/2271 5 Murolil, C. J., Rahardjo, T. B. W. & Kodyat, A. G., 2020. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Terjadinya Pending Klaim Rawat Inap Oleh BPJS di RSAB Harapan Kita. Jurnal Manajemen dan Administrasi Rumah Sakit Indonesia,4(2). Mutia, H., 2016. Gambaran Klaim Peserta Jaminan Kesehatan Nasional yang Ditolak pada Layanan Rawat Jalan di Rumah Sakit Singaparna Medika Citra Utama Kabupaten Tasikmalaya, Jawa Barat Tahun 2016. Jakarta: Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan Universitas Islam Negeri. Peraturan BPJS Kesehatan No. 7, 2018. Pengelolaan Administrasi Klaim FasilitasKesehatan dalam Penyelenggaraan Jaminan Kesehatan. [Online] Available at: https://www.bpjs-kesehatan.go.id/bpjs/dmdocuments/aae23008 117b82c9a3afe119bcf9ba34.p df[Diakses 5 Juni 2021]. Permenkes RI No. 27 , 2014. Petunjuk Teknis Sistem Indonesia Case Base Groups (INA-CBGs). [Online] Available at: https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/117 564/permenkes-no-27-tahun-2014 Permenkes RI No. 59, 2016. Pembebasan Biaya Pasien Penyakit Infeksi Emerging Tertentu. [Online] Available at: https://persi.or.id/wpcontent/uploads/2020/11/pmk592016.pdf [Diakses 14 Maret 2021]. Putri, N. K. A., Karjono & Uktutias, S. A. M., 2019. Faktor Penyebab Keterlambatan Pengajuan Klaim BPJS Kesehatan Pasien Rawat Inap. JurnalManajemen Kesehatan Yayasan RS Dr. Soetomo Surabaya, 5(2), pp. 134- 143. RSGM Unair, 2018. Rawat Inap. [Online] Available at:https://rsgm.unair.ac.id/index.php/instalasipendukung/rawat-inap Supriadi & Rosania, S., 2019. Tinjauan Berkas Klaim Tertunda Pasien JKN RS Hermina Ciputat 2018. Jurnal Vokasi Indonesia, 7(2). Valentina & Halawa, M. N. S., 2018. Analisis Penyebab Unclaimed Berkas BPJS Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Umum Imelda Pekerja Indonesia (RSU IPI) Medan. Jurnal Ilmiah Perekam dan Informasi Kesehatan Imelda, 3(2). World Health Organization (WHO), 2020. Pertanyaan dan Jawaban Terkait Coronavirus. [Online] Available at: https://www.who.int/indonesia/news/novelcoronavirus/qa/qa-for-public

Share

COinS