•  
  •  
 

Jurnal Sosial Humaniora Terapan

Abstract

This study explores the trends and needs of digital broadcasting talent in government public relations. In the digital era, public relations practitioners are increasingly closely related to technology because they are exposed to various new communication channels, or what is known as multiplatform. Public relations practitioners are also required to have competencies that are growing, not only in the communication aspect but also in management, branding, broadcasting to social media. In recent years, almost all public relations products are related to audio-visual and multimedia production. For this reason, this research seeks to explore trends and needs for digital talent in the broadcasting sector, especially in government public relations. The method used in this research is qualitative through interviews with several public relations practitioners in government institutions. This research shows that the skills most needed by government public relations from digital talent in broadcasting are video & audio editing, social media & multiplatform management, writing and graphic design. Supported by good soft skills communication such as interpersonal communication and public speaking. This research is expected to be an input for universities and the education sector regarding competencies that are increasingly needed at this time.

Bahasa Abstract

Penelitian ini mengeksplorasi tentang tren dan kebutuhan talenta penyiaran digital pada kehumasan pemerintah. Di era digital, praktisi humas semakin erat berhubungan dengan teknologi karena terekspos pada beragam saluran komunikasi, atau yang dikenal dengan multiplatform. Praktisi humas juga dituntut memiliki kompetensi yang semakin berkembang, tidak hanya pada aspek komunikasi tetapi juga management, brand, broadcasting hingga social media. Dalam beberapa tahun terakhir, hampir seluruh produk kehumasan berkaitan dengan produksi audio visual dan multimedia. Untuk itu, penelitian ini berupaya menggali tren dan kebutuhan terhadap talenta digital bidang penyiaran, khususnya di kehumasan pemerintah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif melalui wawancara dengan beberapa praktisi humas di lembaga pemerintahan. Penelitian ini menunjukkan bahwa keterampilan/ skills yang paling dibutuhkan oleh humas pemerintah dari talenta digital bidang penyiaran adalah penyuntingan video & audio (video & audio editing), pengelolaan media sosial & multiplatform, penulisan serta desain grafis. Didukung dengan keterampilan soft skills komunikasi yang baik seperti komunikasi interpersonal dan public speaking. Penelitian ini diharapkan dapat menjadi masukan bagi perguruan tinggi dan sektor pendidikan terkait kompetensi yang kian dibutuhkan dan diharapkan dapat diperoleh pemetaan kompetensi yang semakin lengkap tentang keterampilan bidang penyiaran apa saja yang dibutuhkan oleh humas pemerintah.

Share

COinS