•  
  •  
 

Authors

Abstract

The role of Public Relations (PR) in educational institutions becomes strategic. The program implemented also uses various channel, including social media. Vocational Education Program Universitas Indonesia through the Public Relations Office uses social media as a medium to communicate with the public. Instagram @vokasi_ui is the main social media that is used as the main information channel beside the official website(vokasi.ui.ac.id). The existence of the @vokasi_ui Instagram account is expected to be able to encourage followers to be interested in opening other information channels such as websites, YouTube and Facebook. This research tries to see how the public's perception and attitude towards this account. Perception is examined inContext, Communication, Collaboration and Connection dimensions. Attitudes is examined cognitive, conative and affective dimensions. The method used is quantitative and qualitative. Data was collected through a survey to 208 followers of the @vokasi_ui account who were randomly selected by convenience sampling. Qualitative data were obtained from answers to open-ended questions in the survey. From the descriptive analysis conducted, it can be seen that the public has a positive perception and attitude towards the @vokasi_ui account as a trusted source of official information. This data shows Public Relations Office in Vocational Education Program Universitas Indonesia has succeeded in creating positive perceptions on Instagram and can use it as an opportunity to create loyal followers. Further research can test the effect of perception on attitudes to see whether these positive perceptions and attitudes influence each other or not. The practical impact of this research is the measurement of outcome in public relations progra,, especially cyber public relations on social media that it makes Vokasi UI aware to put outcomes as a measurement of success, not only be satisfied with the output (quantity) of social media content. Practical advice for Vokasi UI’s Public Relations Office is the synergy of content between the website and Instagram as well as other UI Vocational social media needs to be done to strengthen this positive image.

Bahasa Abstract

Peran Hubungan Masyarakat (Humas) pada institusi pendidikan semaki strategis. Program yang dilaksanakan juga menggunakan berbagai medium, salah satunya dalah program kehumasan siber melalui media sosial. Program Pendidikan Vokasi UI melalui Kantor Humas menjadikan media sosial sebagai salah satu medium untuk berkomunikasi dengan publinya. Instagram @vokasi_ui menjadi media sosial utama yang dijadikan sebagai medium informasi utama setelah website resmi. Keberadaan akun instagram @vokasi_ui diharapkan mampu mendorong pengikutnya untuk tertarik membuka kanal informasi lainnya seperti website, youtube maupun facebook. Penelitian ini berusaha melihat bagaimana persepsi dan sikap publik terhadap aku ini Persepsi dilihat dalam konteks, komunikasi, kolaborasi dan koneksi. Sikap dilihat dalam dimensi kognitif, konatif dan afektif. Metode yang digunakan adlaah kuantitatif dan kualitatif. Pengumpulan data dilakukan denga survei kepada 208 pengikut akun @vokasi_ui yang dipilih secara acak dengan convinience sampling.Data kualitatif diperoleh dari jawaban pertanyaan terbuuka pada survei. Dari analisis deskriptif yang dilakukan, terlihabat bahwa masyarakat memiliki persepsi dan sikap positif terhadap akun @vokasi_ui sebagai sumber informasi resmi yang terpercaya. Data ini menunjukkan bahwa Humas Vokasi UI sudah berhasil menciptakan persepsi positif di media sosial dan dapat menjadikannya sebagai peluang untuk menciptakan pengikut yang loyal. Penelitian selanjutnya dapat dilakukan uji pengaruh persepsi terhadap sikap untuk melihat apakah persepsi dan sikap positif ini saling mempengaruhi atau tidak. Dampak praktis dari penelitian ini adalah adanya pengukuran dampak (outcome) atas program kehumasan khususnya kehumasan siber di media sosial sehingga menyadarkan Humas Vokasi UI untuk menjadikan outcome sebagai tolak ukur keberhasilan dan tidak hanya berpuas diri dengan output (kuantitas) dari konten media sosial. Saran praktis bagi Humas Vokasi UI adalah sinergi konten antara website dan instagram serta media sosial Vokasi UI lainnya perlu dilakukan untuk memperkuat citra positif tersebut.

Share

COinS