•  
  •  
 

Abstract

The research seeks to explore the potential of podcast as a medium for micro, small and medium enterpreneurial actors (in Indonesia called ‘pelaku UMKM’) to build personal brands through a content marketing approach.The number of podcast listeners in Indonesia is growing rapidly and the number of podcasts is also increasing. Podcast as a form of content marketing is different from any other content marketing forms. This is what makes it a potential and effective marketing tool. MSME actors who develop their businesses by utilizing digital technology, need to build personal branding in their entrepreneurial activities. Entrepreneurs need to build channels for people to find their business. Research on personal branding through podcast platforms is still limited. Most of the studies that have been conducted are personal branding on Facebook, Twitter and Instagram. Meanwhile, from the side of MSME actors, there are still many business actors who tend to go straightforward to business without starting to build a good personal brand. The results of this descriptive study show that when a business actor is also active, consistent and continuously providing useful content related to his/ her field, he/ she has build additional channels for audiences to discover and will ultimately lead to the success of his/ her business. In the midst of the current development of content marketing, the podcast medium is one of the options and opportunities to support these personal branding efforts.

Bahasa Abstract

Penelitian ini berupaya menggali potensi podcast sebagai media untuk membangun personal brand melalui pendekatan content marketing. Pelaku UMKM yang mengembangkan usahanya dengan memanfaatkan teknologi digital, perlu membangun personal brand dalam kegiatan kewirausahaannya. Selain itu, membangun saluran (channel) agar khalayak menemukan usahanya. Podcast di Indonesia kian berkembang pesat, baik jumlah pendengar maupun jumlah kontennya. Podcast sebagai salah satu bentuk content marketing memiliki diferensiasi dari bentuk pemasaran konten lainnya. Inilah yang menjadikannya alat pemasaran yang berpotensi efektif. Penelitian mengenai personal branding melalui platform podcast masih terbatas. Sebagian besar studi yang pernah dilakukan adalah personal branding pada Facebook, Twitter dan Instagram. Lalu dari sisi pelaku UMKM, masih banyak ditemukan para pelaku usaha yang cenderung langsung menjalani roda bisnis tanpa mengawali dengan membangun personal brand yang baik. Hasil penelitian deskriptif ini menunjukkan ketika pelaku usaha aktif, konsisten dan kontinu memberikan konten bermanfaat terkait bidang yang ditekuni dan sejalan dengan personal brand nya, maka ia telah membangun saluran tambahan untuk ditemukan oleh target khalayak, yang pada akhirnya juga akan mengarah kepada keberhasilan usaha dan bisnisnya. Di tengah perkembangan content marketing saat ini, medium podcast menjadi salah satu pilihan dan peluang untuk mendukung upaya personal branding tersebut.

Share

COinS