Abstract
This study applied narrative inquiry method with a life story approach and critical incident technique to understand and described the changes and development of moral foundation of male nonbelievers in Indonesia. The Moral Foundation Theory (MFT) was used as the framework of explanation. Five male nonbelievers aged 21-22 years participated in this study. The analysis was carried out by identification of important trajectories in the life of participants and select emerging themes for analysis. The findings indicated that nonbelievers still express each domain of moral foundation. Nonbelievers tend to be dominant in the care, fairness, liberty foundation compared to the loyalty, authority, and sanctity foundations. However, social context has a role for nonbelievers in applying a certain moral foundation into action. Parents played dominant roles in introducing and guarding the acceptable family morality from kindergarten to elementary school. Meanwhile, changes in beliefs, friendships and the use of media play a dominant role changing the moral foundation during middle school to college.
Bahasa Abstract
Studi ini menerapkan metode narrative inquiry dengan pendekatan life story dan critical incident technique untuk memahami dan menggambarkan perubahan serta perkembangan moral foundation pada laki-laki nonbeliever di Indonesia. Moral Foundation Theory (MFT) digunakan sebagai kerangka penjelasan. Lima laki-laki nonbeliever berusia 21-22 tahun berpartisipasi dalam penelitian ini. Analisis dilakukan dengan mengidentifikasi lintasan penting dalam kehidupan partisipan dan memilih tema-tema yang muncul untuk dianalisis. Hasil temuan menunjukkan bahwa nonbeliever masih mengekspresikan setiap domain moral foundation. Mereka cenderung dominan dalam domain care, fairness, dan liberty dibandingkan dengan domain loyalty, authority, dan sanctity. Namun, konteks sosial memiliki peran dalam menerapkan moral foundation tertentu ke dalam tindakan bagi nonbeliever. Berperan dominan dalam memperkenalkan dan menjaga moralitas keluarga yang diterima sejak TK hingga SD. Sementara itu, perubahan kepercayaan, pertemanan, dan penggunaan media informasi memainkan peran dominan dalam mengubah moral foundation selama masa SMP hingga perguruan tinggi.
Recommended Citation
Gabriel, Nicholas; Kumala, Hani; and Irwanto
(2025)
"Gambaran perkembangan moral foundation pada laki-laki nonbeliever hingga usia emerging adulthood,"
Jurnal Psikologi Sosial: Vol. 23:
No.
2, Article 7.
DOI: 10.7454/jps.2025.14
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jps/vol23/iss2/7