Abstract
K-pop is a type of music that is popular with the public, especially teenagers. One of the popular K-pop music groups is Stray Kids. Stray Kids has a lot of fans, which is around 4.5 million seen from Stray Kids followers on social media. Based on this, this research was conducted to analyze how fans search for the latest Stray Kids information through Twitter social media using the Wilson theory method which consists of context of information needed, activating, intervening variables, activating mechanism and information seeking behavior. Based on the research conducted, the results were found in the form of informants knowing what information they wanted to look for, namely the latest information on Stray Kids and already knowing how to obtain this information, then pressure from within themselves triggered the informant to seek this information, then the five influences of the variables explained by Wilson (2000) also influences informants in seeking information, reciprocity from fellow fans also influences informants in seeking information, as well as patterns of information behavior arising from simultaneous informants namely ongoing research where informants search for the latest Stray Kids information every day deliberately.
Bahasa Abstract
K-pop merupakan salah satu jenis aliran musik yang tengah digemari kalangan masyarakat Indonesia, terutama remaja. Salah satu grup musik K-pop yang sedang terkenal adalah Stray Kids. Penggemar yang dimiliki oleh Stray Kids sangat banyak, yaitu sekitar 4,5 juta penggemar dilihat dari pengikut Stray Kids di media sosial. Berdasarkan hal tersebut, penelitian ini dilakukan guna menganalisis cara penggemar melakukan pencarian informasi terkini terkait Stray Kids melalui media sosial Twitter dengan menggunakan metode teori Wilson yang terdiri dari context of information needed, activating, intervening variables, activating mechanism dan information seeking behavior. Dari penelitian yang dilakukan, ditemukan hasil bahwa informan telah mengetahui informasi apa yang ingin dicari, yakni informasi terkini Stray Kids dan telah mengetahui cara mendapatkan informasi tersebut. Selain itu, adanya tekanan dari dalam diri sendiri juga menjadi pemicu informan mencari informasi tersebut. Kelima pengaruh variabel yang dijelaskan oleh Wilson (2000) juga memengaruhi informan dalam mencari informasi. Adanya timbal balik dari sesama penggemar juga menjadi pengaruh informan dalam mencari informasi. Pola perilaku informasi yang timbul oleh para informan serentak terdapat dalam ongoing research yang menunjukkan informan mencari informasi terkini mengenai Stray Kids setiap hari secara sadar.
References
Adriansah, D. (2018). Dominasi Kpop di Jagad Twitter Indonesia Sepanjang 2018. CNN Indonesia. Diakses dari https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20181205185357-185-351437/dominasi-kpop-di-jagad-twitter-indonesia-sepanjang-2018
Brogan, C. (2011). Social Media 101: Tactics and Tips to Develop Your Business Online. John Wiley dan Sons, Inc.
Case, D. O. (2002). Looking for information: A survey of research on information seeking, needs, and behavior. Academic Press.
CNN Indonesia. (2022, Januari 26). Indonesia Jadi Negara dengan K-Poper Terbesar di Twitter. Diakses 5 Mei 2024, dari https://www.cnnindonesia.com/hiburan/20220126202028-227-751687/indonesia-jadi-negara-dengan-k-poper-terbesar-di-twitter
Case, D. O., dan Given, L. M. (2016). Looking for information: A survey of research on information seeking, needs, and behavior. Emerald Group Publishing.
Duffett, M. (2013). Understanding fandom: An introduction to the study of media fan culture. Bloomsbury.
International Federation of the Phonographic Industry (IFPI). (2023). Global recorded music industry revenues 1999-2002 (US$ billions). Diakses dari https://globalmusicreport.ifpi.org/
Gordon, I. D., Meindl, P., White, M., dan Szigeti, K. (2018). Information seeking behaviors, attitudes, and choices of academic chemists. Science and Technology Libraries, 37(2), 130–151. https://doi.org/10.1080/0194262X.2018.1445063
Kang, J. (2020). Here’s The Breakdown of K-Pop’s 4 Generations, According To IDOLOGY Webzine.
Kominfo. (2023). Indonesia Peringkat Lima Pengguna Twitter. Diakses dari https://www.kominfo.go.id/content/detail/2366/%20indonesia-peringkat-lima-penggunatwitter/0/sorotan_media
Kundu, D. K. (2017). Models of information seeking behaviour: A comparative study. International Journal of Library and Information Studies, 7(4), 393-405. Diakses dari https://www.researchgate.net/publication/343306380_Models_of_Information_Seeking_Behaviour_A_Comparative_Study
Marifah, A. (2022, Desember 11). 7 Lagu Stray Kids Ini Nuansanya Kalem Abis, Gak Jedag-jedug Melulu! IDNTimes. Diakses 5 Mei 2024, dari https://www.idntimes.com/korea/kpop/annisa-66/lagu-stray-kids-ini-nuansanya-kalem-abis-c1c2
Nihayati, N., dan Laksmi, L. (2020). Perilaku pencarian informasi pekerjaan oleh sarjana fresh graduate dengan analisis Model Wilson. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 16(1), 55–67. https://journal.ugm.ac.id/v3/BIP/article/view/171/160
Putri, A. K. (2019). Perilaku penelusuran informasi tentang musik K-pop di Twitter (Studi pada mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya) (Skripsi). Universitas Brawijaya. Diakses dari https://repository.ub.ac.id/id/eprint/172300/
Purnomosidi, F., dan Pramesa Nabila A. (2023). Konsep diri remaja penggemar K-pop. Bureaucracy Journal: Indonesia Journal of Law and Social-Political Governance, 3(1), 944–956.
Sakinah, R. N., dkk. (2022). Pengaruh positif fenomena K-pop terhadap karakter generasi muda di Indonesia. Journal of Education, 5(1), 735–745.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif R&D. Alfabeta.
Yenti, S. N., Mairiza, N., Anggraini, N., Febriani, E., dan Fadilla, P. (2022). Dampak budaya Korea Pop (K-pop) terhadap tingkat motivasi belajar mahasiswa Universitas Negeri Padang. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(1), 122–250. https://doi.org/10.37304/enggang.v3i1.4941
Wijayanti, A. A. (2012). Hallyu: Youngstres fanaticism of Korean pop culture (Study of Hallyu fans Yogyakarta City). Journal of Sociology, 3(3), 1–24.
Savolainen, R. (2018). Self-determination and expectancy-value: Comparison of cognitive psychological approaches to motivators for information seeking about job opportunities. Aslib Journal of Information Management, 70(1), 123–140. https://doi.org/10.1108/AJIM-10-2017-0242
Taqwin, Y. N. (2017). Perilaku penemuan informasi pada komunitas K-pop “Ever Lasting Friends (ELF)” Surabaya. Libri-Net, 6(1).
Tury, S., Robinson, L., dan Bawden, D. (2015). The information seeking behaviour of distance learners: A case study of the University of London International Programmes. Journal of Academic Librarianship, 41(3), 312–321. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2015.03.008
Wilson, T. D. (1999). Models in information behaviour research. Journal of Documentation, 55(3), 249–270. https://doi.org/10.1108/EUM0000000007145
Recommended Citation
Fahimah, Hanifah Basirah Azizah
(2025)
"Perilaku Pencarian Informasi Stray Kids (K-Pop) oleh Kelompok Penggemar melalui Twitter,"
Jurnal Ilmu Informasi, Perpustakaan dan Kearsipan: Vol. 27:
No.
1, Article 5.
DOI: 10.7454/JIPK.v27i1.1130
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jipk/vol27/iss1/5
Included in
Archival Science Commons, Collection Development and Management Commons, Information Literacy Commons