Abstract
This study analyzes the role of the SMPN 85 Jakarta library in supporting the School Literacy Movement. The problem to be discussed in this study is the role of the school library in supporting the school literacy movement. This research aims to identify the school library's role in supporting the School Literacy Movement. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data was collected using observation, interviews, and document analysis from August to November 2022. The selection of informants was carried out using a purposive sampling technique. The results of the study show that there is a role for the school library in implementing the School Literacy Movement. The role of the school library in the school literacy movement is that of an innovator and founder. The role of an innovator is to play a role in providing innovation in school literacy movement activities. The resulting innovations are library visit schedules (habitation stage), reading corner competitions (development stage), and reading corners (learning stage). The role of the founder, namely the school library, manages the course of the School Literacy Movement activities from pre-event to post-event.
Bahasa Abstract
Penelitian ini menganalisis tentang peran perpustakaan SMPN 85 Jakarta dalam mendukung Gerakan Literasi Sekolah. Masalah yang dibahas dalam penelitian ini adalah bagaimana peran perpustakaan sekolah dalam mendukung gerakan literasi sekolah. Tujuan penelitian ini adalah mengidentifikasi peran perpustakaan sekolah dalam mendukung Gerakan Literasi Sekolah. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi, wawancara, dan analisis dokumen selama bulan Agustus–November 2022. Adapun, pemilihan informan dilakukan dengan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat peran perpustakaan sekolah dalam penerapan Gerakan Literasi Sekolah. Peran perpustakaan sekolah dalam gerakan literasi sekolah yaitu inovator dan founder. Peran sebagai inovator berarti berperan dalam memberikan inovasi pada kegiatan gerakan literasi sekolah. Inovasi yang dihasilkan adalah jadwal kunjungan perpustakaan (tahap pembiasaan), lomba pojok baca (tahap pengembangan), serta pojok baca (tahap pembelajaran). Peran sebagai founder berarti perpustakaan sekolah mengatur jalannya kegiatan Gerakan Literasi Sekolah mulai dari praacara hingga pascaacara.
References
- Creswell, W. J., dan Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
- Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (2018). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
- Hanifah, E. (2022). Pengembangan Budaya Literasi melalui Pojok Baca di SMPN 55 Merangin Jambi. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(5), 694–704.
- Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Wal ashri Publishing.
- Haryoko, S. (2020). Analisa Data Penelitian Kualitatif : Konsep, Teknik dan Prosedur Analisis. Badan Penerbit UNM
- Hidayat, Nur (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Gerakan Literasi Sekolah. Nusa Litera Inspirasi
- Kastro, A. (2020). Peranan perpustakaan sekolah Sebagai Sarana Pendukung Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 4(1). https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v4i1.40887
- Khotimah, K. et al. (2018). Pelaksanaan GLS. Jurnal Pendidikan, Vol. 3, No. 11, Bln November, Thn 2018, Hal 1488—1498. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i2.458
- Mansyur, U., dan Rahmat, R. (2020). Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di MTs Mizanul Ulum Sanrobone Kabupaten Takalar. RESONA : Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 3(2), 1–8. https://doi.org/10.35906/resona.v3i2.383
- Mugianto (2020). perpustakaan sekolah Ideal di Era Milenial. Insan Cendekia Mandiri
- Oyeleye, D. A. O., dan Odunayo, M. O. O. (2020). Reading Anxiety as Correlate of Students’ Performance in Introduction to Library Studies in Michael Otedola College of Primary Education, Lagos State, Nigeria. Library Philosophy and Practice, 2020, 1–15.
- Pappu, R., dan Sawhney, S. (2019). Building Effective School Libraries: Lessons from the Study of a Library Program in India. International Information and Library Review, 51(3), 217–230. https://doi.org/10.1080/10572317.2018.1526617
- Perpustakaan Sekolah (2022). Program Kerja Perpustakaan “DELIMA” Tahun Pelajaran 2022/2023. Perpustakaan SMPN 85 Jakarta
- Purwanto, Yohanes Edi, dan Herpratiwi (2020). Perpustakaan Sekolah sebagai Pusat Sumber Belajar. Graha Ilmu
- Sari, I. F. R. (2018). Konsep Dasar Gerakan Literasi Sekolah Pada Permendikbud Nomor 23 Tahun 2015 Tentang Penumbuhan Budi Pekerti. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 89–100. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v10i1.131
- SMPN 85 Jakarta (2022). Program Gerakan Literasi Sekolah “GLS” Tahun Pelajaran 2022/2023. SMPN 85 Jakarta
- Sugiman (2020). Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Gerakan Literasi Sekolah. Nusa Litera Inspirasi
- Suhardianto, A., dan Tijan. (2018). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Pada Sekolah Menengah Pertama Di Kota Semarang. INTEGRALISTIK No. 2, Th. 2018, 217–225.
- Sukirah (2020). Kepala Sekolah dan Program Gerakan Literasi Sekolah. Nusa Litera Inspirasi
- Syufriati (2020). Peningkatan Pemanfaatan perpustakaan sekolah. Goresan Pena
- Widodo, A. (2020). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(1), 11–21. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v16i01.496.
Recommended Citation
Padila, Aldi Rizki and Fauziah, Kiki
(2023)
"Peran Perpustakaan SMPN 85 Jakarta dalam Mendukung Gerakan Literasi Sekolah,"
Jurnal Ilmu Informasi, Perpustakaan dan Kearsipan: Vol. 25:
No.
1, Article 3.
DOI: 10.7454/JIPK.v25i1.003
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jipk/vol25/iss1/3
Included in
Archival Science Commons, Collection Development and Management Commons, Information Literacy Commons