•  
  •  
 

Abstract

Multimedia technology is a sophisticated computer technology that can process data into interesting and useful information for the community. The Instagram account of @petualanganmenujusesuatu is a content creation account that is focused on mental health awareness. In content deployment, account of @petualanganmenujusesuatu is one account that deploy content by using the elements of multimedia technology. This research will identify the use of elements of multimedia technology carried out by the @petualanganmenujusesuatu account. This research is qualitative research with a case study method which data collection is done by means of observation and interviews. The @petualanganmenujusesuatu account applies all elements of multimedia technology to distributes the content. Content about mental health is in the form of storytelling through comic strips and characters. The results of this research indicate that the @petualanganmenujusesuatu account uses all multimedia elements in every content that is distributed on its account. The elements of multimedia technology that form the basis of the content are images and some animated videos combined with text and audio.

Bahasa Abstract

Teknologi multimedia merupakan suatu teknologi komputer yang dapat mengolah data menjadi suatu informasi yang menarik dan bermanfaat bagi masyarakat. Akun Instagram @petualanganmenujusesuatu adalah sebuah akun content creation yang bergerak di bidang kesehatan mental. Dalam penyebaran kontennya, akun Instagram @petualanganmenujusesuatu merupakan salah satu akun yang menyebarkan kontennya dengan menggunakan elemen teknologi multimedia. Riset ini akan mengidentifikasi penggunaan elemen teknologi multimedia yang dilakukan oleh akun @petualanganmenujusesuatu. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan metode studi kasus yang pengambilan datanya dilakukan dengan cara observasi dan wawancara. Akun @petualanganmenujusesuatu menerapkan seluruh elemen teknologi multimedia pada konten yang disebarkannya. Konten tentang kesehatan mental ini berbentuk storytelling melalui comic strip dan karakter. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa akun @petualanganmenujusesuatu menggunakan seluruh elemen multimedia dalam setiap konten yang disebarkan pada akunnya. Elemen teknologi multimedia yang menjadi dasar pada kontennya ialah gambar dan beberapa video animasi yang dipadukan dengan teks dan audio.

References

  1. Anggraeni, E. Y. (2017). Pengantar Sistem Informasi. Yogyakarta: Penerbit Andi.
  2. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  3. Heryana, A. (2018). Informan dan Pemilihan Informan dalam Penelitian Kualitatif. Universitas Esa Unggul, 25.
  4. Limanto, L., Prayanto, W. H., & Yudani, H. D. (2015). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif tentang Pengenalan Hari-Hari Perayaan Nasional yang Bukan Merupakan Hari Libur. Jurnal DKV Adiwarna, 1(6), 13.
  5. Mahmudah, S. M., & Rahayu, M. (2020). Pengelolaan Konten Media Sosial Korporat pada Instagram Sebuah Pusat Perbelanjaan. Jurnal Komunikasi Nusantara, 2(1), 1-9.
  6. Munir. (2012). MULTIMEDIA: Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  7. Moens, M. F., Li, J., & Chua, T. S. (Eds.). (2014). Mining user generated content. CRC press.
  8. Napoleoncat.com. (2021). Instagram users in Indonesia. Diakses pada 17 September 2021, dari https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-indonesia/2021/01/
  9. Nasrullah, R. (2015). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2016, 2017.
  10. Putra, S. D. (2013). Desain Dan Implementasi Evaluasi Pembelajaran Berbasis Multimedia Menggunakan Flash, PHP Dan MySQL. Jurnal Manajemen Informatika, 4(4).
  11. Purwa Guntara S, R. (2016). Pemberdayaan Usaha MIkro Kecil Dan Menengah (UMKM) Sentra Kaos Suci Oleh Dinas Koperasi UMKM Dan Perindustrian Perdagangan Kota Bandung (Doctoral dissertation, Universitas Komputer Indonesia).
  12. Ruslan, R. (2019) Evaluasi Penggunaan komponen Multimedia dalam Instagram Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Jakarta Selatan. Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia.
  13. Sanjaya, W. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
  14. Shirky, C. (2011). The political power of social media: Technology, the public sphere, and political change. Foreign affairs, 28-41.
  15. Simonics, I. (2013, October). Changing of multimedia elements in eLearning development. In 2013 IEEE 11th International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications (ICETA) (pp. 345-349). IEEE.
  16. Statista.com. (2021). Leading countries based on Instagram audience size as of July 2021. Diakses pada 17 September 2021, dari https://www.statista.com/statistics/578364/countrieswith-most-instagram-users/
  17. Supardi, A. (2014). Penggunaan Multimedia Interaktif Sebagai Bahan Ajar Suplemen Dalam Peningkatan Minat Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2), 161-167.
  18. Surjono, H. D. (2017). Multimedia pembelajaran interaktif: konsep dan pengembangan. Yogyakarta: UNY Press.
  19. Trimahardhika, R., & Sutinah, E. (2017). Penggunaan Metode Rapid Application Development Dalam Perancangan Sistem Informasi Perpustakaan. Jurnal Informatika, 4(2)
  20. Vaughan, T. (2014). Multimedia: Making It Work. United States: McGraw-Hill Education.
  21. Watie, E. D. S. (2016). Komunikasi dan media sosial (communications and social media). Jurnal The Messenger, 3(2), 69-74

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.