•  
  •  
 

Abstract

Songs are the simplest things for each individual to like. With the development of information technology, songs have also changed from analog to digital. This causes a song that is a copyrighted work to be easily obtained. Therefore, in this study, we want to discuss the information-seeking behavior of the society to get the song. In this research, the theory of information-seeking behavior will be placed with the theory of actions or habits put forward by Bourdieu, namely capital, habitus, and "arena". This research aims to understand the action in obtaining the song from the perspective of information-seeking behavior theory and Bourdieu theory. Besides, it is hoped that this research can also make new contributions regarding the theory of information behavior which can be seen from a socio-cultural point of view. The method used in this research is grounded theory of systematic design types with a qualitative approach. The results of this study explain that the entire process of searching for information to get a song is an "arena", where there are battles that are formed through their habitus as an effort to balance capital between them. This study suggests clear law enforcement in Indonesia regarding copyright and the need to look at a scientific discipline.

Bahasa Abstract

Lagu adalah hal yang paling sederhana untuk disenangi oleh setiap individu. Dengan berkembangnya teknologi informasi, lagu juga berubah dari bentuk analog menjadi bentuk digital. Hal ini menyebabkan lagu merupakan sebuah hasil karya yang memiliki hak cipta dapat dengan mudah didapat. Oleh karena itu, penelitian ini membahas perilaku pencarian informasi masyarakat untuk mendapatkan lagu tersebut. Di dalam penelitian ini, teori perilaku perncarian informasi akan dikaitkan dengan teori mengenai tindakan atau kebiasaan yang dikemukakan oleh Bourdieu yaitu modal, habitus, dan “arena”. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memahami tindakan dalam mendapatkan lagu tersebut dilihat dari sudut pandang teori perilaku pencarian informasi dan teori Bourdieu. Selain itu, diharapkan penelitian ini juga dapat memberikan kontribusi baru mengenai teori perilaku pencarian informasi yang dapat dilihat dari sudut pandang sosial budaya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah grounded theory jenis systematic design dengan pendekatan kualitatif. Hasil penelitian ini menjelaskan bahwa seluruh proses perilaku pencarian informasi untuk mendapatkan lagu merupakan sebuah “arena”, terjadi pertarungan-pertarungan yang terbentuk melalui habitus mereka sebagai upaya untuk menyeimbangkan modal di antara mereka. Penelitian ini menyarankan untuk penegakan hukum yang jelas di Indonesia mengenai hak cipta serta perlu melihat suatu disiplin ilmu secara interdisipliner.

References

  1. Bourdieu, P. (1984). The field of cultural production: essays on art and literature. http://web.mit.edu/allanmc/www/bourdieu3.pdf
  2. Bourdieu, P. (1984). Distinction: a social critique of the judgement of taste. Cambridge: Harvard University Press.
  3. Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. Handbook of theory and research for the sociology of education. Greenwood, p.241-58.
  4. Byström, K., & Järvelin, K. (1995). Task complexity affects information seeking and use. Information Processing & Management, 31(2), 191–213.
  5. Case, D. O. (2007). Looking for information: a survey of research on Information Seeking, Needs, and Behaviour. Amsterdam: Elsevier.
  6. Fauzi, F. (2014). Pierre Bourdieu: menyingkap kuasa simbol. Yogyakarta: Jalasutra.
  7. Grenfeil, M. (editor). (2008). Pierre Bourdieu: key concepts. Stocksfield: Acumen Publishing Limited
  8. Hamdi, I. (2017). Orang Indonesia unduh 2,8 miliar musik secara ilegal setiap tahun. 10 Maret 2020. https://bisnis.tempo.co/read/1024167/orangindonesia-unduh-28-miliar-musik-secara-ilegal-setiaptahun/full&view=ok.
  9. Haryatmoko. (2003). Etika politik dan kekuasaan. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.
  10. Heinstrom, J. (2003). Five personality dimensions and their influence on information behavior. Information Research, 9(1), p. 165.
  11. Krikelas, J. (1983). Information-seeking behavior: Pattern and concepts. Drexel Library Quarterly. 19(2), 5-20.
  12. Kuhltau, Carol C. (1991). Inside the searching process: information seeking from the user’s perspective. Journal of the American Society for Information Science, 42(5), 362.
  13. Lee, J. H. and J. Stephen, D. (2004). Survey of music information needs, uses, and seeking behaviors: preliminary findings. University of Illinois at Urbana-Champaign. http://people.lis.illinois.edu/~jdownie/ismir2004_survey_downie_draft.pdf
  14. Plowman, S., & Goode, S. (2009). Factors affecting the intention to download music: Quality perceptions and downloading intensity. Journal of Computer Information Systems, 49(4), 84-97.
  15. Strauss, A. dan Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  16. Widiartanto, Y. H. (2015). Orang Indonesia unduh 6 juta lagu per hari, sayangnya bajakan. 10 Maret 2020. https://tekno.kompas.com/read/2015/11/23/15044857/Orang.Indonesia.Unduh.6.Juta.Lagu.Per.Hari.Sayangnya.Bajakan.
  17. Wilson, T. D. (1999). Models in information behavior research. Journal of Documentation, 55(3). Sheffield: Department of Information Study, University of Sheffield.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.