•  
  •  
 

Abstract

This study examines the information seeking behavior of undergraduate students of the Faculty of Humanities Universitas Indonesia (FIB UI) related to the learning process in universities and evaluates the use of eresources subscribed by UI Library. This research adapts the model of information seeking behavior by Ellis, Cox and Hall (Behavioral Model of Information Seeking Strategies) which was later adapted by Wilson (a model of the Gross-Information Seeking Strategies) to analyze and provide a description of students’ information seeking behavior in supporting their learning process and research. Data were collected in this study through in-depth interviews and focus group discussions of 16 FIB UI students. The findings of this study indicate that students need information from e-resources for their academic purposes, such as doing their coursework. The findings also indicate that students are proficient in identifying the uniqueness of eresources subscribed by UI Library to meet their information needs. However, this study also found some obstacles that cause the less utilization of the e-resources, for example: lack of socialization and promotion, lack of integration with lecture activities, lack of encouragement from lecturers, and other individual issues. According to those findings, this study proposed several suggestions related to information search barriers, UI library should be more proactive in promoting its resources at student events; lecturers should be more active in directing students to use e-resources from UI Library, and the need for lectures that lead students in information searching strategy.

Bahasa Abstract

Penelitian ini mendiskusikan perilaku pencarian Informasi mahasiswa program sarjana di Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia (FIB UI) terkait dengan proses pembelajaran di perguruan tinggi serta mengevaluasi pemanfaatan sumber-sumber literatur elektronik yang telah dilanggan oleh Perpustakaan UI. Penelitian ini mengadaptasi model perilaku pencarian informasi oleh Ellis, Cox dan Hall (Behavioral Model of Information Seeking Strategies) yang kemudian diadaptasi oleh Wilson (a model of the Gross- Information Seeking Strategies) untuk menganalisis dan memberikan gambaran perilaku pencarian informasi mahasiswa dalam menunjang proses pembelajaran dan penelitiannya. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini melalui wawancara mendalam dan diskusi kelompok terarah (focus group discussion) terhadap 16 mahasiswa FIB UI. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa mahasiswa membutuhkan informasi dari sumber elektronik untuk kegiatan akademis seperti pembuatan tugas. Terdapat kelompok mahasiswa yang mahir dalam identifikasi keunikan sumber informasi elektronik yang dilanggan oleh Perpustakaan UI dalam memenuhi kebutuhan informasinya. Namun, terdapat pula hambatan yang menyebabkan kurang maksimalnya pemanfaatan sumber informasi elektronik yang dilanggan Perpustakaan UI, antara lain: kurangnya sosialisasi dan promosi, kurangnya integrasi dengan kegiatan perkuliahan, kurangnya dorongan dari dosen, serta permasalahan individu lainnya. Terdapat beberapa saran yang diajukan dalam penelitian ini berkaitan dengan hambatan pencarian informasi, seperti perpustakaan yang lebih proaktif dalam promosi dan sosialisasi di acara mahasiswa, pengajar yang lebih mengarahkan mahasiswanya dalam menggunakan sumber informasi elektronik yang dilanggan oleh Perpustakaan UI, dan perlunya perkuliahan yang mengarahkan mahasiswa dalam strategi penelusuran informasi.

References

  1. Belki, N.J. and A. Vickery. (1989). Interaction in information system. London: British Library
  2. Burnett, G., Jeger, P. T., & Thompson, K. M. (2008). Normative behavior and information: The social aspects of information access. Library & Information Science Research, 30(1), 56–66.
  3. Case, D. O., & Given, L. M. (2016). Looking for information: A survey of research on information seeking, needs, and behavior (4th Edition). Bingley: Emerald Group Pub.
  4. George, C., Bright, A., Hurlbert, T., Linke, E. C., Clair, G. S., & Stein, J. (2006). Scholarly use of information: Graduate students’ information seeking behavior. University Libraries Research Paper 21. Diambil dari https://doi.org/10.1184/R1/6472412.v1
  5. Perpustakaan UI. (2015). Kajian internal penggunaan database online oleh sivitas akademika Universitas Indonesia. Depok: Universitas Indonesia.
  6. Riady, Y. (2013). Perilaku pencarian informasi mahasiswa program doktoral dalam penyusunan disertasi. Visi Pustaka, Vol. 15 No. 2-Agustus 2013.
  7. Saumure, K. (2010). Motivation and the information behaviours of online learning students: The case of a professionally-oriented, graduate program. Ph.D. thesis. Canada: University of Alberta. Canada. Diambil dari https://www.learntechlib.org/p/121073/..
  8. Wilson, T. D. (1997). Information behaviour: An interdisciplinary perspective. Information Processing & Management, 33(4), 551–573. Diambil dari http://www.informationr.net/tdw/publ/papers/1997IP&M.pdf
  9. Wilson, T. D. (1999). Models in information behaviour research. Journal of Documentation J, 55(3), 249–270
  10. Wilson, T. D. (2000). Human information behavior. Informing Science: Special Issue on Information Science Research, 3(2), 49–55. Diambil dari http://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.