Jurnal Fisioterapi Terapan Indonesia or Indonesian Journal of Applied Physiotherapy
Abstract
Smartphones are a real manifestation of technological progress as well as a device that works very complexly with access to the internet, social media and games. E-sports or cybersports connected to the internet network. Excessive use of smartphones, including for Mobile Legends E-sports players, can cause musculoskeletal disorders. Musculoskeletal disorders associated with smartphone use lead to neck muscle fatigue caused by poor posture. Using a smartphone for a long time can cause muscle tension. Long duration of smartphone use is the biggest factor that can cause complaints of neck pain. Purpose: This study aims to determine the relationship between the duration of smartphone use and neck pain in Mobile Legends players on the E-sport team at UPN Veteran Jakarta. Methods: The research design is a correlational study with a cross-sectional approach. Data collection was conducted using a questionnaire. Pain was measured using the NRS (Numeric Rating Scale). Results: Based on the results of statistical tests using SPSS 25.0, it was found that p = 0,002 or p < 0,05. The Pearson correlation coefficient for NRS was r = 1.0 and the duration of smartphone use was r = 0.341. Conclusion: There is a significant relationship between the duration of smartphone use and neck pain with a weak relationship level.
References
1. Data reportal. Digital in Indonesia: All the Statistics You Need in 2021 — DataReportal – Global Digital Insights. 2021. 2. Monding FF, Kawatu PAT, Kalesaran AFC. Hubungan Kecanduan Game Online Dengan keluhan Neck Pain pada Mahasiswa Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas SAM Ratulangi. Vol. 9, Jurnal KESMAS. 2020. 3. Riskyta Rahmansari. Penggunaan Aplikasi WhatsAppdalam Komunikasi Organisasi Pegawai Dinas Lingkungan Hidup dan Kebersihan Sidoarjo. 2017; 4. Alzaid AN, Alshadoukhi O, Alnasian A. The Prevalence of Neck Pain and the Relationship between Prolonged Use of Electronic Devices and Neck Pain in a Saudi Arabia : Cross - Sectional Study in Saudi Arabia. Egypt J Hosp Med. 2018 Jan;70(11):1992–9. 5. Al-Hadidi F, Bsisu I, AlRyalat SA, Al-Zu’bi B, Bsisu R, Hamdan M, et al. Association between mobile phone use and neck pain in university students: A crosssectional study using numeric rating scale for evaluation of neck pain. PLoS One. 2019 May;14(5). 6. Funk DC, Pizzo AD, Baker BJ. eSport management: Embracing eSport education and research opportunities. Sport Manag Rev. 2018;21(1):7–13. 7. Hugman W. Aktivitas Dan Motivasi Anggota Dalam Tim Esports Di Pekanbaru. Jom Fisip. 2018;5:1–14. 8. Hikmah N, Puspitasari N. Durasi Pengunaan Gadget terhadap Nyeri Leher pada Mahasiswa Di Masa Pandemi COVID-19. J KEPERAWATAN DAN Fisioter. 2021 Oct;4(1):22–7. 9. Peng B, DePalma MJ. Cervical disc degeneration and neck pain. J Pain Res. 2018;11:2853–7. 10. Firdausia Kudsi A. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kejadian Nyeri Leher pada Operator Komputer. 2015. 11. Zirek E, Mustafaoglu R, Yasaci Z, Griffiths MD. A systematic review of musculoskeletal complaints, symptoms, and pathologies related to mobile phone usage. Musculoskelet Sci Pract. 2020;49:102196. 12. Hidayatullah F. Aktifitas E-sport oleh Siswa Sekolah Menengah dan Mahasiswa. 2021;8(1):25–32. 13. Mar’ie F, Fahyuni EF. Analisis Pengaruh Game Online Terhadap Perilaku Keagamaan Remaja. Oasis J Ilm Kaji Islam. 2021;5(2):42. 14. Komang, Putra TEP. Hubungan antara penggunaan telepon pintar dengan kejadian nyeri leher pada individu dewasa muda. Callosum Neurol. 2018 Oct;1(3). 15. Trisnowiyanto. Teknik Penguluran Otot-Otot Leher Untuk Meningkatkan Fungsional Leher PAda Penderita Nyeri Tungkak Non-Spesifik. Vol. 1, JURNAL KESEHATAN TERPADU. 2017. 16. Cochrane ME, Tshabalala MD, Hlatswayo NC, Modipana RM, Makibelo PP, Mashale EP, et al. The short-term effect of smartphone usage on the upper-back postures of university students. Cogent Eng. 2019 Jan;6(1).
Bahasa Abstract
Smartphone adalah manifestasi nyata dari kemajuan teknologi serta suatu perangkat yang bekerja sangat kompleks sengan adanya akses terhadap internet, media sosial, dan game. E-sports atau cybersports terkoneksi dengan jaringan internet. Penggunaan smartphone yang berlebihan, termasuk pada pemain E-sports Mobile Legends dapat menyebabkan terjadinya gangguan muskuloskeletal. Gangguan muskuloskeletal yang terkait dengan penggunaan smartphone menyebabkan kelelahan otot leher yang disebabkan oleh postur tubuh yang buruk. Penggunaan smartphone dalam waktu yang lama dapat mengakibatkan ketegangan otot. Durasi penggunaan smartphone yang lama merupakan faktor terbesar yang dapat menyebabkan keluhan nyeri leher. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara durasi penggunaan smartphone dengan nyeri leher pada pemain Mobile Legends pada tim E-sport di UPN Veteran Jakarta. Metode: Desain penelitian ini adalah penelitian korelasional dengan pendekatan cross sectional. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kuesioner. Pengukuran nyeri dilakukan dengan menggunakan NRS (Numeric Rating Scale). Hasil: Berdasarkan hasil uji statistik dengan menggunakan SPSS 25.0, diperoleh nilai p = 0,002 atau p < 0,05. Koefisien korelasi Pearson untuk NRS sebesar r = 1,0 dan durasi penggunaan smartphone dengan nilai r = 0,341. Kesimpulan: Terdapat hubungan yang signifikan antara durasi penggunaan smartphone dengan nyeri leher dengan tingkat hubungan yang lemah.
Recommended Citation
Arthamevia, Sheilla Maurie; Bachtiar, Farahdina; Prabowo, Eko; and Purnamadyawati, Purnamadyawati
(2022)
"Hubungan Antara Durasi Penggunaan Smartphone Dan Keluhan Nyeri Leher Pada Tim E-Sport Mobile Legend,"
Jurnal Fisioterapi Terapan Indonesia or Indonesian Journal of Applied Physiotherapy: Vol. 1:
Iss.
2, Article 2.
DOI: 10.7454/jfti.v1i2.1037
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jfti/vol1/iss2/2