Antropologi Indonesia
Abstract
This writing is about Gondang music which exists among the Toba Batak Parmalim community of Hutatinggi in the district area of Toba Samosir, North Sumatra province of Indonesia. Content of discussion includes an historical background of the people and knowledge and expressions of Gondang music among Toba Batak people in general and Parmalim community in particular. The performance aspects of Parmalim gondangs, including music ensembles, repertoires and ritual musical practices, will also be discussed as part of discussion.
References
Aritonang, G dan Irwansyah Harahap. 1991. “Transkripsi Teks Upacara Gondang Saem.” Manuskrip. Medan: Jurusan Etnomusikologi Fakultas Sastra Universitas Sumatera Utara. Gultom, N. R. 1990. “Suatu Studi Deskriptif dan Musikologis Upacara Gondang Saem di Desa Paraduan.” Skripsi Sarjana tidak diterbitkan. Medan: Universitas Sumatera Utara. Harahap, Irwansyah 1991. “Studi Komparatif Bentuk dan Penggarapan Sebuah Komposisi Gondang oleh Tujuh Partaganing.” Fakultas Sastra USU Medan. (Skripsi Sarjana S1. tidak diterbitkan.) -----, 1995. Taganing, Toba Bataks Drumchimes of North Sumatra: Discussion on the Musical Aspects. University of Washington Seattle USA. (Makalah tidak dipublikasi untuk Program Master) -----, 2000. Rasionalisasi Religius dalam Diskursus Keagamaan di Indonesia: Kasus Parmalim Batak Toba. Jurnal Antropologi Indonesia tahun XXIV, No.61 Jan-Apr 2000. Helbig, K. 1935. ‘Der Singa Mangaraja und die Sekte der Parmalims bei der Batak.’ Zeitschrift fur Ethnologie 67:88-104. (Terjemahan bahasa Indonesia oleh Pastor Johann). Hiroshue, M. 1988. Prophets and Followers in Batak Millenarian Responses to the Colonial Order: Parmalim, Nasiak Bagi, and Parhudamdam, 1890-1930. Tesis Ph.D tidak dipublikasikan. Canberra: The Australian National University. Hutajulu, Rithaony, 1994. Stylistic History of Opera Batak Music: Presenting Toba Batak Musical Identity. University of Washington, Seattle USA. (Makalah tidak dipublikasi untuk Program Master) Kottak, C.P. 1991. Cultural Anthropology. New York: McGraw-Hill, Inc. Myers, Helen (ed) 1992. Ethnomusicology: An Introduction. New York-London: W.W. Norton & Company. Aritonang, G dan Irwansyah Harahap. 1991. “Transkripsi Teks Upacara Gondang Saem.” Manuskrip. Medan: Jurusan Etnomusikologi Fakultas Sastra Universitas Sumatera Utara. Gultom, N. R. 1990. “Suatu Studi Deskriptif dan Musikologis Upacara Gondang Saem di Desa Paraduan.” Skripsi Sarjana tidak diterbitkan. Medan: Universitas Sumatera Utara. Harahap, Irwansyah 1991. “Studi Komparatif Bentuk dan Penggarapan Sebuah Komposisi Gondang oleh Tujuh Partaganing.” Fakultas Sastra USU Medan. (Skripsi Sarjana S1. tidak diterbitkan.) -----, 1995. Taganing, Toba Bataks Drumchimes of North Sumatra: Discussion on the Musical Aspects. University of Washington Seattle USA. (Makalah tidak dipublikasi untuk Program Master) -----, 2000. Rasionalisasi Religius dalam Diskursus Keagamaan di Indonesia: Kasus Parmalim Batak Toba. Jurnal Antropologi Indonesia tahun XXIV, No.61 Jan-Apr 2000. Helbig, K. 1935. ‘Der Singa Mangaraja und die Sekte der Parmalims bei der Batak.’ Zeitschrift fur Ethnologie 67:88-104. (Terjemahan bahasa Indonesia oleh Pastor Johann). Hiroshue, M. 1988. Prophets and Followers in Batak Millenarian Responses to the Colonial Order: Parmalim, Nasiak Bagi, and Parhudamdam, 1890-1930. Tesis Ph.D tidak dipublikasikan. Canberra: The Australian National University. Hutajulu, Rithaony, 1994. Stylistic History of Opera Batak Music: Presenting Toba Batak Musical Identity. University of Washington, Seattle USA. (Makalah tidak dipublikasi untuk Program Master) Kottak, C.P. 1991. Cultural Anthropology. New York: McGraw-Hill, Inc. Myers, Helen (ed) 1992. Ethnomusicology: An Introduction. New York-London: W.W. Norton & Company.
Recommended Citation
Harahap, Irwansyah
(2012)
"Gondang di Komunitas Parmalim Batak Toba: Teks, Konteks dan Aspek Performatif,"
Antropologi Indonesia: Vol. 33:
Iss.
1, Article 5.
DOI: 10.7454/ai.v33i1.2127
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/jai/vol33/iss1/5