Abstract
Mental health is one of the global health issues with cases that continue to increase every year. In 2019, psychiatric problems were the second leading cause of disability worldwide with a total of 970 million cases. This research is a comparative study that aims to determine the difference between ODMK services at Pasar Baru Health Center and Pabuaran Tumpeng Health Center. This research uses a qualitative approach with a case study method, data collection is done through in-depth interviews and document review. The variables analyzed include input, process, and output. The results of the study found that in the input variable, health human resources at Pabuaran Tumpeng Health Center had a higher workload than health human resources at Pasar Baru Health Center. In the process variable, Pasar Baru Health Center is able to carry out innovative activities to improve ODMK services during the pandemic. In the output variable, it was found that the quality of service at the Pasar Baru Health Center was better than the Pabuaran Tumpeng Health Center, besides that the coverage of ODMK services at the Pasar Baru Health Center in 2021 reached 128% while at the Pabuaran Tumpeng Health Center it only reached 77%. This study concludes that the health center that have adequate human resources and able to carry out services according to the existing situation, can produce higher quality services and achieve service coverage targets.
Bahasa Abstract
Kesehatan jiwa merupakan salah satu isu kesehatan global dengan kasus yang terus meningkat ditiap tahunnya. Pada tahun 2019 masalah kejiwaan merupakan penyebab kedua kecacatan diseluruh dunia dengan total 970 juta kasus. Penelitian ini merupakan studi perbandingan yang betujuan untuk mengetahui perbedaan antara pelayanan ODMK di Puskesmas Pasar Baru dan Puskesmas Pabuaran Tumpeng. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus, pengambilan data dilakukan melalui wawancara mendalam dan telaah dokumen. Variabel yang dianalisis meliputi input, proses, dan output. Hasil penelitian menemukan bahwa pada variabel input, SDM kesehatan di Puskesmas Pabuaran Tumpeng memiliki beban kerja yang lebih tinggi dibandingkan dengan SDM kesehatan di Puskesmas Pasar Baru. Pada variabel proses, Puskesmas Pasar Baru mampu melaksanakan kegiatan inovatif untuk meningkatkan pelayanan ODMK di masa pandemi. Pada variabel output ditemukan bahwa kualitas pelayanan di Puskesmas Pasar Baru lebih baik dibandingkan dengan Puskesmas Pabuaran Tumpeng, selain itu cakupan pelayanan ODMK di Puskesmas Pasar Baru pada tahun 2021 mencapai 128% sedangkan di Puskesmas Pabuaran Tumpeng hanya mencapai 77%. Penelitian ini menyimpulkan bahwa puskesmas yang memiliki kecukupan SDM lebih baik serta mampu menyesuaikan pemberian pelayanan dengan situasi yang ada, dapat menghasilkan pelayanan yang lebih berkualitas serta mampu mencapai target cakupan pelayanan.
Recommended Citation
Firdaus, Mentari Kirana and Basabih, Masyitoh
(2022)
"SERVICE OF PEOPLE WITH PSYCHIATRIC PROBLEMS (ODMK) AT THE PASAR BARU HEALTH CENTER AND PABUARAN TUMPENG HEALTH CENTER IN TANGERANG CITY IN 2022: A COMPARATIVE STUDY,"
Journal of Indonesian Health Policy and Administration: Vol. 7:
No.
3, Article 3.
DOI: 10.7454/ihpa.v7i3.6110
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/ihpa/vol7/iss3/3
Included in
Health Policy Commons, Health Services Administration Commons, Health Services Research Commons