Abstract
Telemedicine has been proven to improve access to care. However, it is still not sure how a payment system can accommodate high-quality telemedicine services. This paper aims to study the available payment system to accommodate telemedicine with a focus on health services quality. We conducted a scoping review of the telemedicine payment system and telemedicine quality through the PubMed and CINAHL databases including primary research, literature reviews, and expert opinion, aside from policy documents. The number of records identified through the database was 286. In addition, 195 were screened after removing duplicates, and 28 papers were included in the review after meeting the inclusion criteria. From a close look, it is concluded that, in its vast options of care, telemedicine practice can be tailored to payment systems that can be accommodated to quality. According to our review, the type of payment model used to fund telemedicine services could either bolster or hinder quality improvement, depending on the setting. Furthermore, concerns such as lack of standard reimbursement policy and privacy concerns need to be mitigated early to accommodate the integration of telemedicine into the existing payment system.
Bahasa Abstract
Telemedisin telah terbukti dapat memudahkan akses ke pelayanan kesehatan. Namun, masih belum jelas bagaimana sistem pembayaran kesehatan dapat mengakomodasi layanan telemedisin yang berkualitas tinggi. Studi ini bertujuan untuk mengkaji sistem pembayaran yang tersedia untuk mengakomodasi telemedisin dengan fokus pada kualitas pelayanan kesehatan. Kami melakukan scoping review terhadap topik sistem pembayaran telemedisin dan kualitas pelayanan telemedisin melalui database PubMed dan CINAHL dengan menyertakan penelitian utama, tinjauan literatur, dan pendapat ahli, selain dokumen kebijakan. Jumlah studi yang diidentifikasi melalui database adalah 286. Selain itu, skrining dilakukan terhadap 195 dokumen setelah menghapus duplikat, dan 28 makalah dimasukkan dalam tinjauan setelah memenuhi kriteria inklusi. Jika dilihat dari dekat, dengan pilihan pelayanan yang luas, praktik telemedisin dapat disesuaikan dengan sistem pembayaran yang juga dapat dikaitkan dengan kualitas. Berdasarkan tinjauan kami, jenis model pembayaran yang digunakan untuk mendanai layanan telemedicine dapat mendukung atau menghambat peningkatan kualitas telemedisin. Selain itu, kekhawatiran seperti kapasitas, kurangnya kebijakan pembayaran yang standar, dan masalah privasi perlu diselesaikan sejak awal untuk mengakomodasi integrasi telemedisin pada sistem pembayaran yang ada.
Recommended Citation
Fatma, Zuhaira Husna and Nugraha, Ryan Rachmad
(2022)
"TELEMEDICINE PAYMENT SYSTEM BASED ON QUALITY:A SCOPING REVIEW,"
Jurnal Ekonomi Kesehatan Indonesia: Vol. 7:
No.
2, Article 1.
DOI: 10.7454/eki.v7i2.5559
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/eki/vol7/iss2/1