•  
  •  
 

Abstract

In today's fast-paced era of information and technology, there is also a demand for advancements in healthcare services, particularly hospitals. Currently, more and more hospitals are being established in Indonesia, resulting in increased competition among them. Therefore, hospitals must innovate by utilizing the marketing mix, especially the human resources factor, to maintain patient loyalty. This article aims to determine the influence of the human resources marketing mix on patient loyalty in hospitals. This study uses a systematic review design. The search was conducted using the keywords "Human Resources Marketing Mix," "Patient Loyalty," "Influence," AND "Hospital." The article search was accessed from internet databases, namely Proquest and Google. An initial identification found 49 articles on Proquest and 45 on Google Scholar. We then screened them for relevance, and after screening according to the inclusion criteria, only six articles were included. After a full article screening and eligibility process, five articles were found to be relevant to the discussion of the influence of the human resources marketing mix on patient loyalty. Of the five reviewed articles, four mentioned that the human resources marketing mix significantly influencestient loyalty to hospitals. Only one article stated that staff/human resources do not have a substantial influence on hospital patient loyalty. The human resources marketing mix factor affects patient loyalty. Human resources are the critical factor in the success of hospital service marketing. Good behavior, character, integrity, and professionalism of human resources are the main assets in maintaining patient loyalty.

Bahasa Abstract

Di era sekarang ini yang serba cepat arus informasi dan teknologi, menuntut pula adanya kemajuan di bidang pelayanan kesehatan, salah satunya rumah sakit. Saat ini semakin banyak Rumah Sakit (RS) berdiri di Indonesia sehingga persaingan antar RS pun semakin meningkat. Dengan demikian Rumah sakit harus melakukan inovasi dengan mendayagunakan bauran pemasaran terutama faktor SDM agar dapat mempertahankan loyalitas pasiennya. Artikel ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh bauran pemasaran SDM terhadap loyalitas pasien Rumah Sakit Penelitian ini menggunakan desain Systematic Review Pencarian dengan kata kunci “Bauran Pemasaran SDM” AND “Loyalitas Pasien” AND “Pengaruh” AND “Hospital”. Pencarian artikel diakses dari internet database yaitu Proquest dan Google. Identifikasi awal ditemukan 49 artikel di Proquest, 45 di Google Scholar. Kemudian kami melakukan skrining terkait relevansinya, setelah diskrining sesuai kriteria inklusi yang masuk hanya 6. Kemudian setelah melalui proses skrining full artikelnya dan eligibility dari 6 artikel tersebut terdapat 5 artikel yang sesuai dengan pembahasan pengaruh bauran pemasaran SDM terhadap loyalitas pasien Dari lima artikel yang direview selanjutnya didapatkan empat artikel yang menyebutkan bahwa bauran pemasaran SDM memberikan pengaruh yang signifikan terhadap loyalitas pasien terhadap rumah sakit. Hanya satu artikel saja yang menyebutkan bahwa petugas / SDM tidak berpengaruh signifikan terhadap loyalitas pasien rumah sakit. Faktor bauran pemasaran SDM berpengaruh terhadap loyalitas pasien. SDM merupakan faktor kunci keberhasilan pemasaran jasa rumah sakit. Perilaku SDM yang baik, berkarakter, berintegritas, profesional merupakan aset utama dalam rangka mempertahankan loyalitas pasien.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.