Abstract
Service marketing strategy will increase the level of customer satisfaction with marketing mix consisting of 4 P (product, price, place, promotion) and supported by modern STP marketing strategies (Segmenting, Targeting and Positioning) as a technique to look for market opportunities, so that the hospital is able to provide health services according to customer needs. The research conducted is descriptive research, which is a research method that aims to describe a situation objectively, to solve the problem being faced. The data used are secondary data that includes inpatient visit data, occupancy data for inpatient rooms, and community satisfaction data in inpatient rooms. Marketing strategy with the concept of segmentation, target and position and supported by the right marketing mix is an effective means to improve health services according to customer needs. The marketing strategy at the Regional Hospital of Wangaya Denpasar is quite good, this can be seen from the response of inpatients quite positive because it has received an explanation of the type of service, service procedures and cost information from the hospital
Bahasa Abstract
Strategi pemasaran jasa pelayanan akan efektif apabila mampu meningkatkan kepuasan pelanggan dengan menerapkan bauran pemasaran yang terdiri dari 4 P (product, price, place, promotion) dan didukung dengan strategi pemasaran modern STP (Segmenting, Targeting dan Positioning) sebagai teknik untuk menangkap peluang pasar, sehingga rumah sakit mampu menyajikan pelayanan kesehatan yang sesuai dengan kebutuhan pelanggan. Penelitian yang dilakukan adalah penelitian deskriptif, yaitu metode penelitian yang bertujuan untuk menggambarkan tentang suatu keadaan secara objektif, untuk memecahkan permasalahan yang sedang dihadapi. Data yang digunakan adalah data sekunder yang meliputi data kunjungan pasien rawat inap, data tingkat hunian ruang rawat inap, dan data kepuasan masyarakat di ruang rawat inap. Hasil: Strategi pemasaran dengan konsep segmentasi, target dan posisi serta didukung oleh bauran pemasaran yang tepat merupakan sarana yang efektif untuk meningkatkan pelayanan kesehatan sesuai dengan kebutuhan pelanggan. Kesimpulan: Strategi pemasaran pada Rumah Sakit Umum Daerah Wangaya Denpasar sudah cukup baik, hal ini terlihat dari tanggapan pasien rawat inap cukup positif karena telah mendapatkan penjelasan tentang jenis layanan, prosedur layanan dan informasi biaya dari pihak rumah sakit
Recommended Citation
Wahyuni, Ni Putu Sri
(2021)
"ANALISIS PRODUK LAYANAN RAWAT INAP DI RSUD WANGAYA DENPASAR BERDASARKAN STP DAN 4 P (PRODUCT, PRICE, PLACE DAN PROMOTION),"
Jurnal ARSI : Administrasi Rumah Sakit Indonesia: Vol. 7:
No.
3, Article 3.
DOI: 10.7454/arsi.v7i3.3641
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/arsi/vol7/iss3/3