Abstract
Total knee replacement is a safe treatment to reduce pain and restore physical function in patients with severe osteoarthritis that cannot be treated with physical therapy. Every year there are more than 500,000 total knee replacement surgical procedures performed in the United States, it is estimated that by 2030 the volume of TKR surgical procedures will increase to more than 3.48 million per year due to premature aging and increasing obesity. With the opportunity for demand from the TKR service itself, the Karima Utama Special Surgery Hospital feels the need to establish a marketing strategy for knee joint replacement surgery services. This article was built as a descriptive research with a qualitative approach. The place of research was carried out at the Karima Utama Special Surgery Hospital and the instrument used was an interview guide. The results and conclusions of the research carried out are the marketing mix of joint replacement surgery services is the product mix is post surgery with minimal pain and implementation of excellent service according to standards, price mix by making price packages, place mix by picking up patients from out of town and abroad, promotion mix, with leaflets, public education, public seminars, health facilities 1 seminar, social media, educational radio and TV media.
Bahasa Abstract
Total knee replacement merupakan pengobatan yang aman untuk mengurangi rasa sakit dan memulihkan fungsi fisik pada pasien dengan kondisi osteoarthritis parah yang tidak bisa di pelihara dengan terapi fisik. Setiap tahun ada lebih dari 500.000 prosedur operasi Total knee replacement dilakukan di Amerika Serikat, hal ini diperkirakan bahwa pada tahun 2030 volume prosedur operasi TKR meningkat menjadi lebih dari 3,48 juta per tahun akibat penuaan dini dan meningkatnya obesitas. Dengan adanya peluang demand dari pelayanan TKR itu sendiri maka RS Khusus Bedah Karima Utama merasa perlu untuk menetapkan strategi pemasaran dari pelayanan operasi penggantian sendi lutut. Artikel ini dibangun sebagai penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Tempat Penelitian dilaksanakan di Rumah Sakit Khusus Bedah Karima Utama dan Alat yang digunakan adalah berupa panduan wawancara. Hasil dan kesimpulan dari penelitian yang dilakukan ialah bauran pemasaran dari pelayanan operasi penggantian sendi adalah Bauran produk adalah post operasi dengan minimal nyeri dan pelaksanaan pelayanan prima sesuai standart, bauran harga dengan pembuatan paket harga, bauran tempat dengan penjemputan pasien dari luar kota dan luar negeri, bauran promosi, dengan leaflet, penyuluhan masyarakat, seminar awam, seminar faskes 1, media sosial, media radio dan tv edukasi.
Recommended Citation
Maryani, Nining Tri and Adi, Ni Putu Deni
(2021)
"ANALISIS STRATEGI PEMASARAN PADA PELAYANAN OPERASI PENGGANTIAN SENDI LUTUT,"
Jurnal ARSI : Administrasi Rumah Sakit Indonesia: Vol. 7:
No.
3, Article 2.
DOI: 10.7454/arsi.v7i3.3659
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/arsi/vol7/iss3/2