•  
  •  
 

Abstract

Marketing mix strategy is a necessary strategy in service organizations to ensure successful performance. One of the successful performance is measured by patient satisfaction. Patient satisfaction is considered as one of the most important predictors when measuring outcomes and quality of services provided by health facilities. From patient satisfaction obtained loyalty, patient compliance, and has a direct impact on hospital income. This article is built with a literature review obtained from a search database from pubmed and google scholar using the keywords "marketing mix" AND "hospital" AND "impact". The included articles explain the relationship between the marketing mix, especially the physical environment, and patient satisfaction. From 258 articles found 5 relevant articles. 4 articles (80%) used a cross sectional study design and 1 article (20%) used a survey. All articles come from the Asian region, 3 from Indonesia (60%), the rest each from Iran and Saudi Arabia. 4 articles describe the marketing mix of product variables, people or officers, physical evidence, prices, and promotions that affect patient satisfaction. 1 article tells that the marketing mix has not been maximally implemented in government hospitals compared to private hospitals. Based on the analysis of previous studies, it can be concluded that the marketing mix is important and has a significant effect on patient satisfaction.

Bahasa Abstract

Strategi bauran pemasaran adalah strategi yang diperlukan dalam organisasi jasa untuk memastikan keberhasilan kinerja. Salah satu keberhasilan kinerja diukur dengan kepuasan pasien. Kepuasan pasien dianggap sebagai salah satu prediktor paling penting ketika mengukur hasil dan kualitas layanan yang diberikan oleh fasilitas kesehatan. Dari kepuasan pasien didapatkan loyalitas, kepatuhan pasien, dan secara langsung berdampak kepadapendapatan rumah sakit. Artikel ini dibangun dengan literature review yang diperoleh dari databasepencarian dari pubmed dan google scholar dengan menggunakan kata kunci “marketing mix” AND “hospital” AND “impact”. Artikel yang diinklusi menjelaskan tentang hubungan antara bauran pemasaran khususnya bagianphysical environment dengan kepuasan pasien. Dari 258 artikel ditemukan 5 artikel yang relevan. 4 artikel (80%) menggunakan desain penelitian cross sectional dan 1 artikel (20%) menggunakan survey. Seluruh artikel berasal dari region asia, 3 dari Indonesia (60%), sisanya masing-masing dari Iran dan Arab Saudi. 4 artikel menceritakanbauran pemasaran variable produk, orang atau petugas, bukti fisik, harga, dan promosi berpengaruh terhadap kepuasan pasien. 1 artikel menceritakan bahwa bauran pemasaran belum maksimal dilaksanakan di rumah sakit pemerintah dibanding rumah sakit swasta. Berdasarkan analisis studi terdahulu, dapat disimpulkan bahwa bauran pemasaran menjadi penting dan berpengaruh signifikan terhadap kepuasan pasien

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.