•  
  •  
 

Abstract

The annual growth rate of the private hospital sector increased rapidly by an average of 17.3%. The hospital management must make an effective marketing strategy to remain competitive, while still prioritizing quality health services and affordable to the community. The marketing mix is an example of an effective marketing strategy. One of the important elements of the marketing mix is physical evidence. The method used in writing this article is the Systematic Literature Review method by doing free searching on the Google Scholar website and the PubMed database using the keywords physical evidence, hospital physical evidence, mix marketing in hospital, and 7P mix marketing. Physical evidence is all about what customers see and experience when using a service and how they view the business. Physical evidence consists of three components, namely exterior facilities, interior facilities, and other tangible factors. The role of physical evidence is the packaging of services by conveying expectations and influencing perceptions, facilitating the flow of service delivery processes, providing information, facilitating the ordering process, managing consumers, socializing with employees and customers about the value they have, and providing a means for differentiation (differentiation). Some important aspects of physical evidence are the physical design of the hospital; amenities, signs, symbols, and artifacts; medical conditions; general condition of equipment and neat appearance of staff members; energy efficiency, and indoor air quality. Several studies have shown that the physical evidence component is the dominant factor in influencing patient satisfaction.

Bahasa Abstract

Tingkat pertumbuhan tahunan sector rumah sakit swasta meningkat pesat dengan rata-rata 17,3%. Pihak manajemen rumah sakit harus membuat suatu strategi pemasaran yang efektif agar tetap dapat bersaing, dengan tetap mengutamakan pelayanan kesehatan yang bermutu dan terjangkau oleh masyarakat. Marketing mix merupakan contoh strategi pemasaran yang efektif. Salah satu elemen penting marketing mix adalah physical evidence (bukti fisik). Metode yang digunakan dalam penulisan artikel ini adalah metode Systematic Literature Review dengan melakukan free searching pada website Google Scholar dan database PubMed menggunakan kata kunci physical evidence, hospital physical evidence, mix marketing in hospital dan 7P mix marketing. Physical evidence merupakan semua tentang apa yang dilihat pelanggan dan dialami mereka pada saat menggunakan sebuah layanan serta bagaimana mereka memandang bisnis. Physical evidence terdiri dari tiga komponen, yaitu fasilitas eksterior, fasilitas interior, serta faktor tangible lainnya. Peran dari physical evidence adalah pengemasan layanan dengan menyampaikan harapan dan mempengaruhi persepsi, memfasilitasi aliran pemberian proses layanan, dengan memberikan informasi, memfasilitasi proses pemesanan, mengelola konsumen, mensosialisakan kepada pegawai dan pelanggan atas nilai yang dimikiki, serta menyediakan sarana untuk perbedaan (diferensiasi). Beberapa aspek penting dari physical evidence adalah disain fisik dari rumah sakit; amenitas, tanda, simbol dan artefak; kondisi medis; kondisi umum peralatan dan penampilan anggota staf yang rapi; efisiensi energi dan kualitas udara didalam ruangan. Beberapa penelitian telah menunjukkan bahwa komponen physical evidence menjadi faktor yang dominan dalam mempengrauhi kepuasan pasien. Kata kunci: bauran pemasaran, bukti fisik, pemasaran rumah sakit, 7P.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.