•  
  •  
 

Abstract

The progression of Internet access changes from passive consumer interaction becomes active consumer to seek health information. Social media not only a recreational instrument but also for business and organization. Initially, consumers obtained health information from websites that were one-way (only receiving information) but nowadays social media change consumer become two directions (receiving and spread information). This eligibility study was a systematic review with PRISMA (Preferring Reposting Items for Systematic Review and Meta-Analysis Protocols) approach. Conducted by searching articles from one database Science Direct and published from January 2014 to 2019. Searching and screening proces resulted in 5 articles to review from 700 articles related the use of social media in hospitals. The keywords used are social media, hospital, marketing. Over the past decade, user of social media outlets has grown exponentially. High enthusiasm patients were willing to to receive health related information and education from official source. Social media has a positive impact on improving knowledge, patient satisfaction, publication and also hospitals marketing

Bahasa Abstract

Berkembangnya akses internet mengubah pola interaksi konsumen yang dahulu bersifat pasif menjadi aktif untuk mencari informasi kesehatan. Fungsi media social tidak hanya ebagai alat rekreasi tetapi juga penting dari segi bisnis dan organisasi. Pada awalnya, konsumen memperoleh informasi kesehatan dari website yang sifatnya satu arah (menerima informasi) tetapi saat ini banyak bermunculan media sosial yang bersifat dua arah (menerima dan menyebarkan informasi). Studi eligibilitas untuk systematic review ini merupakan hasil yang merangkum penggunaan media sosial di rumah sakit. Systematic review mengacu pada Preferred Reposting Items for Systematic review and Meta-Analysis Protocols (PRISMA) 2015 dan dilakukan pencarian secara sistematis dalam satu database literatur ilmiah yaitu Science Direct yang memenuhi syarat dengan batasan diterbitkan dalam bentuk full-text dalam peer-reviewed pada 5 tahun terakhir, menggunakan Bahasa Inggris dan Bahasa Indonesia dan sumber data merupakan jurnal ilmiah. Dengan mengacu pada PRISMA dan pencarian literatur dengan batasan tersebut, semula ditemukan 700 artikel teks lengkap (n=700) menjadi 5 artikel teks lengkap (n=5) yang ada kaitannya dengan penggunaan media sosial di rumah sakit. Kata kunci yang dipakai adalah social media, hospital, marketing. Dalam sepuluh tahun terakhir, social media berkembang sangat pesat. Tingginya anstusiasme masyarakat tehadap kemauan untuk menerima informasi medis dari sumber resmi terpercaya, harus diimbangi dengan adanya petugas kesehatan di rumah sakit yang secara teratur mengakaji dan mengelola informasi kesehatan yang ada di media sosial milik rumah sakit. Media sosial memiliki dampak positif dalam meningkatkan pengetahuan, kepuasan pasien, publikasi serta pengembangan dan pemasaran rumah sakit.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.