Abstract
The types of healthcare services available to patients in general may be divided into two categories – public and private hospitals. Mix-marketing element is a marketing approach that may be used to evaluate factors that affect patient tendency to choose one type of healthcare service. Aims: identify factors that affect patient tendency to choose public and private hospitals. This study implemented the Preferred report items for systematic reviews and meta-analysis (PRISMA) method. Literature search in PubMed and Google Scholar using the keywords mix-marketing element, private hospital, and public hospital resulted in six studies that use the mix-marketing element with a combination of the 7 P factors (7P), including Product, Price, Promotion, Place, People, Process, and Physical Evidence. One research found two categories of factors patient tendency to choose a hospital, including People and Product. Meanwhile, the second study showed the relationship between price and physical evidence with the tendency to choose public hospitals, whereas the tendency to choose private hospital is affected by product, place, promotion, and personnel. In general, the elements people, process, and healthcare services from the mix-marketing method affects patient tendency to choose both, public and private hospitals, though all seven factors in the mix-marketing method showed to influence the tendency to choose public and private hospitals.
Bahasa Abstract
Jenis layanan kesehatan yang tersedia untuk pasien secara umum dapat dibagi menjadi dua kategori – rumah sakit publik dan rumah sakit swasta. Elemen bauran pemasaran adalah pendekatan pemasaran yang dapat digunakan untuk mengevaluasi faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan pasien untuk memilih salah satu jenis layanan kesehatan. Tujuan: mengidentifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan pasien untuk memilih rumah sakit publik dan swasta. Studi ini menerapkan metode Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA). Pencarian literatur di PubMed dan Google Scholar menggunakan kata kunci elemen bauran pemasaran, rumah sakit swasta, dan rumah sakit publik menghasilkan enam studi yang menggunakan elemen bauran pemasaran dengan kombinasi dari tujuh faktor 7P (7P), termasuk Produk, Harga, Promosi, Tempat, Orang, Proses, dan Bukti Fisik. Satu penelitian menemukan dua kategori faktor kecenderungan pasien untuk memilih rumah sakit, yaitu Orang dan Produk. Sementara itu, studi kedua menunjukkan hubungan antara harga dan bukti fisik dengan kecenderungan memilih rumah sakit publik, sedangkan kecenderungan memilih rumah sakit swasta dipengaruhi oleh produk, tempat, promosi, dan personel. Secara umum, elemen orang, proses, dan layanan kesehatan dari metode bauran pemasaran mempengaruhi kecenderungan pasien untuk memilih baik rumah sakit publik maupun swasta, meskipun semua tujuh faktor dalam metode bauran pemasaran menunjukkan pengaruh terhadap kecenderungan memilih rumah sakit publik dan swasta.
Recommended Citation
Edithia, Tiara; Ditya, Tantri Puspa; and Puspita, Dewi Citra
(2020)
"Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Rumah Sakit Publik dan Privat: Systematic Review,"
Jurnal ARSI : Administrasi Rumah Sakit Indonesia: Vol. 6:
No.
3, Article 2.
DOI: 10.7454/arsi.v6i3.3593
Available at:
https://scholarhub.ui.ac.id/arsi/vol6/iss3/2